The Periphery Selfie: Thinking Self-Representation Through Marginal Literature and Bira Carvalho’s Photography
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.24.2.49-62Keywords:
Subalternity, identity figurations, self-representation, photography, slumAbstract
Based on a dialogue between Literature Marginal or Peripheral and the imagery-discursive production of the photographer Bira Carvalho, a resident from Favela da Maré, this study reveals a symbolic scene of production where the peripheral area concentrates an entire network of representations which is able to deconstruct prejudice and stigma, strengthening strategies of belonging and identity processes. We discuss more specifically the role of clipping and the exploration of detail for the construction of a new look in the sense that, in this symbolic disputes scenario, the framework of human and social landscape reflects figurations identity and the locus of speech. We also try to think in which means a very focused work, with a very particular cut of a mere detail of the outskirts world, can promote the emergence of questions about hegemonic representations and prejudices that guide the way of envisioning the slum.
Downloads
References
ACHUGAR, Hugo. Planetas sem boca: escritos efêmeros sobre arte, cultura e literatura. Tradução de Lyslei Nascimento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. Preconceito contra a origem geográfica e de lugar: as fronteiras da discórdia. São Paulo: Cortez, 2007.
ANDRADE, Carlos Drummond de. A câmara viajante. Jornal da Tarde, 21 maio 2006, p. 14A.
BAUMAN, Zygmunt. Vidas desperdiçadas. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2005.
C., Toni. “O hip-hop está morto”: história do Hip-Hop no Brasil. São Paulo: LiteraRUA, 2012.
BLACK ALIEN (Gustavo de Almeida Ribeiro). Babylon by Gus. In: BLACK ALIEN (Gustavo de Almeida Ribeiro). Babylon by Gus – Vol. 1: O ano do macaco. Rio de Janeiro: DECKdisc, faixa 3, 4’17”, 2004.
CAFFÉ, Fábio (Fábio Gama Soares Evangelista). A favela vê a favela: Considerações sobre a fotografia como ferramenta de “inclusão visual”. 2010. Monografia (Bacharelado em Comunicação Social, habilitação em Cinema). UFF – Instituto de Artes e Comunicação Social. Niterói, 2010.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. 9ª ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 2003.
COELHO, Marcelo. Gangues em Paris, escritores no Capão Redondo. Folha de S. Paulo, São Paulo, 16 nov. 2005. Ilustrada, p. 4.
CORTÁZAR, Julio. Algunos aspectos del cuento. In: CORTÁZAR, Julio. Obra crítica / 2. Organização de Jaime Alazraki. Madrid: Alfaguara, 1994. p. 365-385.
DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Tradução de Cintia Vieira da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
FERRÉZ (Reginaldo Ferreira da Silva). Terrorismo literário. In: FERRÉZ (Reginaldo Ferreira da Silva) (Org.). Literatura marginal: talentos da escrita periférica. Rio de Janeiro: Agir, 2005. p. 9-14.
FERRÉZ (Reginaldo Ferreira da Silva). Cronista de um tempo ruim. São Paulo: Selo Povo, 2009.
FERRÉZ (Reginaldo Ferreira da Silva). “A literatura melhora a postura, o jeito de você falar com as pessoas, os conselhos que dá ou recebe, a maneira de criar os filhos”. Entrevista a Ingrid Hapke. In: BASTOS, Dau et al. (Org.). Fórum de Literatura Brasileira contemporânea 4. Rio de Janeiro: Torre, 2011. p. 147-162.
FRAGA, Carlos Tadeu. Apresentação. In: SILVA, Jailson de Souza; RIPPER, João Roberto. Até quando? Rio de Janeiro: Observatório de Favelas, 2005, p. 7.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de. Caminhos de um poeta cidadão. In: VAZ, Sérgio. Literatura, pão e poesia. São Paulo: Global, 2011. p. 9-13.
JOSGRILBERG, Fabio B. Cotidiano e invenção: os espaços em Michel de Certeau. São Paulo: Escrituras, 2005.
LEAL, Bruno. Saber das narrativas: narrar. In: GUIMARÃES, César; FRANÇA, Vera (Org.). Na mídia, na rua: narrativas do cotidiano. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 19-27.
SAID, Edward W. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. Tradução de Tomás Rosa Bueno. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
SALLES, Ecio. Resistir, produzir, interagir. Global, n. 4, p. 10-13, nov.-dez.-jan. 2005.
SANTOS, Sadraque. Entrevista concedia à jornalista Claudia Cataldi no programa Responsa Habilidade dedicado à Escola de Fotógrafos Populares do Observatório de Favelas. Rio de Janeiro: TV Bandeirantes, ago. 2010. Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=sWMLcXpTxAU. Acesso: 10 out. 2014.
SOLANAS, Fernando Ezequiel. La hora de los hornos: vira histórico del cine argentino. In: REDFORD, Robert; LUCAS, George; SZABO, Istvan; KENNEDY, William; SENNA, Orlando et al. Así de simple 1: encuentros sobre cine. Bogotá: Voluntad, Escuela de Cine de San Antonio de los Baños, 1995. p. 138-155.
ZIZEK, Slavoj. Lacrimae rerum: ensaios sobre cinema moderno. Tradução de Isa Tavares e Ricardo Gozzi. São Paulo: Boitempo, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Ary Pimentel (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).