Barks on the Paper: Memories About Tearing

Authors

  • Vera Casa Nova Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.24.2.65-75

Keywords:

Didi-Huberman, history, photography, trace

Abstract

The essay tries to demonstrate how the author, George Didi-Huberman, in its work Écorces (barks), presents his own experience of Traces (W. Benjamin) and also his own interpretation of the laceration in the Auschwitz-Birkenau concentration camps. His work is about a narrative of ruins through words and images (photography). Such writing is caught in between historic research and autobiographic literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, Walter. Imagens do pensamento. Edição e tradução de João Barrento. Lisboa: Assírio Alvim, 2004.

BENJAMIN, Walter. O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1985. p. 197-221. (Obras Escolhidas, 1).

BENJAMIN, Walter. Paris capitale du XIXe siècle. Édition de R. Tiedemann. Traduction de J. Lacoste. Paris: Le Cerf, 1989.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de História. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1985. p. 222-232. (Obras Escolhidas, 1).

DERRIDA, Jacques. Pensar em não ver: escritos sobre as artes do visível (1979-2004). Organização de Ginette Michaud, Joana Masó e Javier Bassas. Tradução de Marcelo Jacques de Moraes. Florianópolis: Editora da UFSC, 2012.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Blancs soucis. Paris: Les Éditions de Minuit, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Cascas. Tradução de André Telles. Serrote: Uma Revista de Ensaios, Artes Visuais, Ideias e Literatura, São Paulo, n. 13, p. 99-133, mar. 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Écorces. Paris: Les Éditions de Minuit, 2011.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Images malgré tout. Paris: Les Éditions de Minuit, 2003.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna: essai sur le drape tombé. Paris: Gallimard, 2002.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Remontages du temps subi: l’œil de l’Histoire, 2. Paris: Les Éditions de Minuit, 2010.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.

LEIRIS, Michel. Miroir de la tauromachie. Paris: Fata Morgana, 2005.

SONTAG, Susan. Sobre a fotografia. Tradução de Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das letras, 2007.

Published

2014-08-30

How to Cite

Casa Nova, V. (2014). Barks on the Paper: Memories About Tearing. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 24(2), 65–75. https://doi.org/10.17851/2317-2096.24.2.65-75

Issue

Section

Dossiê - Literatura e Fotografia - Memória e Arquivos