Misfit Photography and Aesthetic Experience in Mario Bellatin’s Work

Authors

  • Karla Fernandes Cipreste Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.24.2.189-201

Keywords:

Mario Bellatin, literature, photograph, aesthetic experience

Abstract

This paper analyzes Mario Bellatin’s narrative by approaching Gumbrechtian production of presence, Bataillean experiences of excess and Barthesian punctum, understood as aesthetic experiences open to the unexpected and the nonsense of life. Such experiences destabilize the normalization of knowledge and conducts by contesting occidental logic through a game between reality and fiction, symmetry and asymmetry, health and illness, life and death. One of the ways by which this game can be expressed is the use of photographs displaced from their referents, a noteworthy artifice to our analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, Roland. A câmara clara. São Paulo: Edições 70, 2006.

BATAILLE, Georges. A parte maldita. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

BATAILLE, Georges. O erotismo. Porto Alegre: L&PM, 1987.

BELLATIN, Mario. Flores. Barcelona: Anagrama, 2004.

BELLATIN, Mario. Los fantasmas del masajista. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2009.

BERGSON, Henri. O riso. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

DELEUZE, Gilles. A dobra: Leibniz e o Barroco. Campinas: Papirus, 1991.

ESPOSITO, Roberto. Comunidad, inmunidad y biopolítica. Barcelona: Herder Editorial, 2009a.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade, v.1. A vontade de saber. São Paulo: Graal, 2007.

FOUCAULT, Michel. El cuerpo utópico: las heterotopías. Buenos Aires: Nueva Visión Argentina, 2010.

FOUCAULT, Michel. Sexo, poder y gobierno de la identidad. Disponível em: http://www.hartza.com/fuckault.htm. Acesso em: 10 nov. 2011.

GLEISER, Marcelo. Criação imperfeita: cosmo, vida e o código oculto da natureza. Rio de Janeiro: Record, 2010.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto, 2004.

PANESI, Jorge. La escuela del dolor humano de Sechuán. In: El interpretador: literatura, arte y pensamiento [on-line]. Buenos Aires, n. 20, 2005. Disponível em: http://www.elinterpretador.com.ar/20JorgePanesi-LaEscuelaDelDolorHumanoDeSechuan. html. Acesso em: 5 dez. 2012.

PAZ, Octavio. La máscara y la transparencia. In: PAZ, Octavio. Corriente alterna. México: Editorial Siglo XXI, 1973.

PAZ, Octavio. O labirinto da solidão e post scriptum. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

PRECIADO, Beatriz. Manifiesto contra-sexual. Barcelona: Opera Prima, 2002.

SCHETTINI, Ariel. La escuela del dolor humano de Sechuán. In: El interpretador: literatura, arte y pensamiento [on-line]. Buenos Aires, n. 20, 2005. Disponível em: http://www.elinterpretador.com.ar/20ArielSchettini-LaEscuelaDelDolorHumanoDeSechuan. html. Acesso em: 5 dez. 2012.

Published

2014-08-30

How to Cite

Cipreste, K. F. (2014). Misfit Photography and Aesthetic Experience in Mario Bellatin’s Work. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 24(2), 189–201. https://doi.org/10.17851/2317-2096.24.2.189-201

Issue

Section

Dossiê - Literatura e Fotografia - Fotoficção e Fotojornalismo