Performance Art: Creation and Theoretical-Critical Reflection in the University Context

Authors

  • Juliana Helena Gomes Leal Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.26.1.87-106

Keywords:

performance, university, space of performação, spectator-participant, collectivity

Abstract

This text aims to reflect theoretically about the art performance work developed by members of the cultural project Literary Meetings in the UFVJM university ambience, in Diamantina/MG. The ethic-aesthetic principle of our group performative way of doing has as central axis the sensory-experiential experimentation or perceptive-corporeal, always opened to interferences with others knowledges and artistic practices and to the dialogical in-corporation with the enunciation place of the performer, it signalizes its political position against the knowledge construction, the culture, the society and itself in front of and in world. And It is right in this place, that opens, nor without conflicts and setbacks, to creative-reflexive exchanges, established in the performance experimentation/construction process in temporal-space, as well as in its presentation, its here and now, named by Regina Melim as space of performação, that we situate ourselves. Locus that doubly put in evidence the “work of art as route” and the irrevocable idea that we are all bodies holders of memory, affections and pulses: elements in with we try to construct, always in a collaborative, collective way and trying to mobilize others bodies, the performances proposed and presented by us.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Helena Gomes Leal, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Professora de Literatura Latino-americana da FIH/UFVJM.

References

“CARTA ridícula” e “Correio poético”. Encontros Literários. Disponível em: http://www.ufvjm.edu.br/site/encontrosliterarios/%E2%80%9Ccarta-ridicula%E2%80%9D-e-o-%E2%80%9Ccorreio-poetico%E2%80%9D. Acesso em: 2 jan. 2016.

CARREÑO, Francisca. El valor moral del arte y la emoción. Crítica: Revista Hispanoamericana de Filosofía, v. 38, n. 114, p. 69-92, 2006. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/pdf/rhfi/v38n114/v38n114a4.pdf. Acesso em: 25 jan. 2016.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2004.

COMPAGNON, Antoine. Literatura pra quê? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

CORPO poético. Youtube, 8 dez. 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=kCm_QKG4dbs. Acesso em: 3 jan. 2016.

ENTRE Ayotzinapa e a Av. Paulista. Encontros Literários. Disponível em: http://site.ufvjm.edu.br/encontrosliterarios/entre-ayotzinapa-e-a-av-paulista/. Acesso em: 3 jan. 2016.

ENTRE Ayotzinapa e a Avenida Paulista. Youtube. 20 nov. 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=9d8ZtLu1xw8. Acesso em: 5 jan. 2016.

FABIÃO, Eleonora. Performance e teatro: poéticas e políticas na cena contemporânea. Revista Sala Preta, USP, v. 8, p. 235-246, 2008. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57373. Acesso em: 10 jan. 2016.

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. Tradução de Jaime Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2015.

GAMBARO, Griselda. Discurso de apertura de Griselda Gambaro. Feria del Libro de Frankfurt 2010. Disponível em: http://www.revistaenie.clarin.com/literatura/Griselda_Gambaro_CLAFIL20101008_0002.pdf. Acesso em: 30 jan. 2016.

GARRAMUÑO, Florencia. Formas da impertinência. In: KIFFER, Ana; GARRAMUÑO, Florencia. Expansões contemporâneas: literatura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

I MOSTRA de Ginástica para Todos. Encontros Literários. Disponível em: http://site.ufvjm.edu.br/encontrosliterarios/i-mostra-de-ginastica-para-todos-2/. Acesso em: 5 jan. 2016.

I MOSTRA de Ginástica para Todos/UFVJM. Youtube, 22 out. 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=7K3BOc4fdtk. Acesso em: 6 jan. 2016.

LEMINSKI, Paulo. Toda poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

MELIM, Regina. Performance nas artes visuais. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

OITICICA, Hélio. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.

ORTEGA Y GASSET, J. A desumanização da arte. São Paulo: Cortez, 2005.

PAZ, Octavio. A outra voz. São Paulo: Siciliano, 1993.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

SEMANA de Humanidades/UFVJM. Encontros Literários. Disponível em: http://www.ufvjm.edu.br/site/encontrosliterarios/iv-semana-de-humanidades. Acesso em: 2 jan. 2016.

SINTEGRA/2014. Encontros Literários. Disponível em: http://www.ufvjm.edu.br/site/encontrosliterarios/sintegra14. Acesso em: 4 jan. 2016.

TRIZ. Encontros Literários. Disponível em: http://site.ufvjm.edu.br/encontrosliterarios/triz/. Acesso em: 1 jan. 2016.

TRIZ. Youtube, 14 jun. 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=exlh53lZXh8. Acesso em: 14 jun. 2016.

UPA/2014. Encontros Literários. Disponível em: http://www.ufvjm.edu.br/site/encontrosliterarios/upa2014. Acesso em: 7 jan. 2016.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2016-07-01

How to Cite

Leal, J. H. G. (2016). Performance Art: Creation and Theoretical-Critical Reflection in the University Context. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 26(1), 87–106. https://doi.org/10.17851/2317-2096.26.1.87-106

Issue

Section

Dossiê - Teatro e Política na América Latina