Chico Buarque, The Ordinary Man and the Backlands-City Tracks
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.26.2.13-29Keywords:
Chico Buarque, ordinary man, migration, backlands, cityAbstract
This article deals with the imagery of the ordinary man and the migrants in the compositions of Chico Buarque. An attentive reader and a talented artist, Chico reveals through his songs a vigilant look to the paths of Brazilian workers in the search of better living conditions. At the same time, the author demonstrates careful “listening” to the knowledge and creativity of the men and women in their quest for a more dignified existence, marked by gestures of sharing, community life and times of desire, play, dream and fight. The verses, rhythms, melodies and harmonies of the author are contaminated by the creations of popular oral culture in dialogue with more erudite art forms.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. A comunidade que vem. Tradução de António Guerreiro. Lisboa: Editorial Presença, 1993.
ANDRADE, Carlos Drummond de. Morte do leiteiro. In: ANDRADE, Carlos Drummond de. Poesia completa. Fixação de textos e notas de Gilberto Mendonça Teles. Introdução de Silviano Santiago. Rio de Janeiro: Editora Nova Aguilar, 2002. p. 168-170.
ANDRADE, Carlos Drummond de. Mãos dadas. In: ANDRADE, Carlos Drummond de. Poesia completa. Fixação de textos e notas de Gilberto Mendonça Teles. Introdução de Silviano Santiago. Rio de Janeiro: Editora Nova Aguilar, 2002. p. 80.
BARROS E SILVA, Fernando de; BUARQUE, Chico. Chico Buarque. São Paulo: Publifolha, 2004. (Folha Explica)
BAUMAN, Zygmunt. Vidas desperdiçadas. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2005.
BUARQUE, Chico. Assentamento. In: BUARQUE, Chico. As cidades. São Paulo: Abril Coleções, 2010. 1 CD. (Coleção Chico Buarque). Disco original de 1998.
BUARQUE, Chico. Biscate. In: BUARQUE, Chico. Paratodos. São Paulo: Abril Coleções, 2010. 1 CD. (Coleção Chico Buarque). Disco original de 1993.
BUARQUE, Chico. Brejo da Cruz. In: BUARQUE, Chico. Chico Buarque. São Paulo: Abril Coleções, 2010. (Coleção Chico Buarque). Disco original de 1984.
BUARQUE, Chico. Chico Buarque: bastidores. Rio de Janeiro: RWR Comunicações, 2005. 1 DVD.
BUARQUE, Chico. Cotidiano. In: BUARQUE, Chico. Construção. São Paulo: Abril Coleções, 2010. 1 CD. (Coleção Chico Buarque). Disco original de 1971.
BUARQUE, Chico. Iracema. In: BUARQUE, Chico. As cidades. São Paulo: Abril Coleções, 2010. (Coleção Chico Buarque). Disco original de 1998.
BUARQUE, Chico; MELO NETO, João Cabral de. Funeral de um lavrador. Chico Buarque de Hollanda. São Paulo: Abril Coleções, 2010. (Coleção Chico Buarque). v. 3. Disco original de 1968.
CARDOSO, João Manuel; NOVAIS, Fernando A. Capitalismo tardio e sociabilidade moderna. In: SCHWARCZ, Lilia Moritz (Org.). História da vida privada no Brasil. Contrastes da intimidade contemporânea. Direção de Fernando A. Novais. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. t. 4. p. 559-658.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Lisboa: Relógio d’Água, 2004.
HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à “multiterritorialidade”. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006.
HARDT, Michael; NEGRI, Antonio. Multidão: guerra e democracia na era do império. Tradução de Clóvis Marques. Rio de Janeiro; São Paulo: Editora Record, 2005.
JOBIM, Tom; BUARQUE, Chico. A violeira. In: BUARQUE, Chico Para viver um grande amor. Rio de Janeiro: CBS discos, 1983. 1 LP.
MAIA, João Marcelo Ehlert. Cinema, terra e imaginação periférica. In: STARLING, Heloisa Maria Murgel; BORGES, Augusto Carvalho (Org.). Imaginação da terra: memória e utopia no cinema brasileiro. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2013. p. 163-185.
MELO NETO, João Cabral de. Morte e vida severina. In: MELO NETO, João Cabral de. Obra completa. Rio de Janeiro: Ed. Nova Aguilar, 1999. p. 169-202.
MENESES, Adelia Bezerra de. Lirismo e resistência de Chico Buarque. Revista Cult, São Paulo, n. 69, 2010. Disponível em: http://revistacult.uol.com.br/home/2010/03/lirismo-e-resistencia-de-chico-buarque/. Acesso em: 12 abr. 2013.
MENESES, Adelia Bezerra de. Utopia renitente: Levantados do chão/ Assentamento. In: CAVALCANTI, Berenice; STARLING, Heloisa; EISENBERG, José (Org.). Decantando a república: inventário histórico e político da canção popular moderna brasileira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira; São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004. v. 3, p. 113-122.
MORAES, Vinicius de. Brasília, sinfonia da alvorada. In: MORAES, Vinicius de. Poesia completa e prosa. Rio de Janeiro: Ed. Nova Aguilar, 2004. p. 1200-1206.
NASCIMENTO, Milton; BUARQUE, Chico. Levantados do chão. In: SALGADO, Sebastião. Terra. São Paulo: Companhia das Letras, 1997. 1 CD.
ROUANET, Sérgio Paulo. É a cidade que habita os homens ou são eles que moram nela? Revista USP, São Paulo, n. 15, p. 49-75, 1992.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço. São Paulo: Hucitec, 1997.
SOUZA, Jessé. Entrevista com o sociólogo Jessé Souza. O Globo, 12 maio 2012. Caderno Prosa. Disponível em: http://oglobo.globo.com/blogs/prosa/posts/2012/05/12/entrevista-com-sociologo-jesse-souza-444686.asp. Acesso em: 19 out. 2014.
VANDRÉ, Geraldo. Pra não dizer que não falei das flores (Caminhando). In: VANDRÉ, Geraldo. Pra não dizer que não falei das flores. São Paulo: RGE Discos, 1979. 1 LP. Gravação original de 1968.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Roniere Silva Menezes (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).