Secrets Hidden in the Sight of All: Implications of the Reading of Barcodes in Children’s Books
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.27.2.15-33Keywords:
children’s literature, graphic design, picturebook, object-book, materiality, metafictionAbstract
This text aims at analysing illustration of barcodes in children’s books in order to identify their implications in the process of reading this specific graphic design option. Based on a large number of illustrated children’s books published in Portugal in the last few years, the essay discusses the visual and artistic transformations of the barcodes in illustrations and reflects upon the reading implications of these elements, especially for children. We argue that they promote the development of reading competences at an early stage, and help to understand the importance of peritexts in the construction of the meaning.
Downloads
References
ABREU, João Gomes de. A ilha. Ilustrações de Yara Kono. Carcavelos: Planeta Tangerina, 2012.
DAVIE, Penelope. Are You Talking to Me?: Hailing the Reader in Indigenous Children’s Literature. Papers: Explorations into Children’s Literature, v. 16, n. 2, p. 112-117, 2006.
DÍAZ ARMAS, Jesús. El contrato de lectura en el álbum: paratextos y desbordamiento narrativo. Primeras Noticias, Logroño, n. 222, p. 33-40, 2006.
DÍAZ ARMAS, Jesús. Estratégias de desbordamiento en la ilustración de libros infantiles. In: VIANA, F. L. et al. (Org.). Leitura, literatura infantil e ilustração: investigação e prática docente. Braga: Centro de Estudos da Criança – Universidade do Minho, 2003. p. 171-180.
GENETTE, Gérard. Palimpsestes. Paris: Seuil, 1987.
HIGONNET, Margaret R. The Playground of the Peritexts. Children’s Literature Association Quarterly, v. 15, n. 2, p. 47-49, 1990. DOI: https://doi.org/10.1353/chq.0.0831.
JONKER, Travis. Gallery: The Art of the Picture Book Barcode. 100 Scope Notes, 18 de março 2015. Disponível em: http://100scopenotes.com/2015/03/18/gallery-the-art-of-the-picture-book-barcode/. Acesso em: 22 mar. 2017.
KONO, Yara. Batata Chaca Chaca. Ilustrações de Yara Kono. Carcavelos: Planeta Tangerina, 2016.
LINDEN, Sophie van der. Lire l’album. Le Puy-en-Velay: Atelier du poisson soluble, 2007.
LOCH-WOUTERS, Marge. The Art of the Picture Book Barcode. Youth Services Shout-Out: YSS Blog, 2 Jan. 2016. Disponível em: http://yssevents.blogspot.pt/2016/01/the-art-of-picture-book-barcode.html. Acesso em: 22 mar. 2017.
LOPES, Rui. Aqui há gato! Ilustrações de Renata Bueno. Lisboa: Orfeu Negro, 2017.
LUZ, Ana Mafalda Carmo Pereira da. Do projecto à edição infantil: Lupa Design e Planeta Tangerina. 2010. Dissertação (Mestrado em Design de Comunicação) – Faculdade de Arquitectura da Universidade Técnica de Lisboa, Lisboa, 2010.
MARTINS, Isabel Minhós. Com o tempo. Ilustrações de Madalena Matoso. Carcavelos: Planeta Tangerina, 2014.
MARTINS, Isabel Minhós. Pê de pai. Ilustrações de Bernardo P. Carvalho. Carcavelos: Planeta Tangerina, 2006.
MATTOS, Margareth Silva de. As cintas e seus contratos de comunicação: envolvendo livro e público leitor. Texto apresentado no III Seminário Internacional de Estudos sobre Discurso e Argumentação (III SEDiAr), Universidade Federal de Sergipe – Brasil, 2016, Disponível em https://www.researchgate.net/publication/306460487_AS_CINTAS_E_SEUS_CONTRATOS_DE_COMUNICACAO_ENVOLVENDO_LIVRO_E_PUBLICO_LEITOR. Acesso em: 22 mar. 2017.
MATTOS, Margareth Silva de. Escritores consagrados, ilustradores renomados, palavra e imagem entrelaçadas: ingredientes de contratos de comunicação literários renovados. 2017. 346 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Instituto de Letras, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2017.
MATTOS, Margareth Silva de; RIBEIRO, Patrícia Ferreira Neves; VIANNA, Sabrina. Capas e contracapas de livros ilustrados: espaços privilegiados de estratégias discursivas, Cadernos de Letras da UFF Dossiê: A crise da leitura e a formação do leitor, v. 52, p. 349-372, 2016.
PIMENTA, Rita. Um rei chato que acabou a tomar banhos de sol. Público, 29 de abril de 2017. Disponível em: http://www.publico.pt/multimedia/video/um-rei-chato-que-acabou-a-tomar-banhos-de-sol-20170428-104037. Acesso em: 11 set. 2017.
RAMOS, Ana Margarida. A ilustração para além das ilustrações: a leitura do livro infantil como um todo. In: EDUCAÇÃO e Leitura – Atas do Seminário. Esposende: Câmara Municipal de Esposende; Biblioteca Municipal Manuel de Boaventura, 2006. p. 55-67.
RAMOS, Ana Margarida. Ilustrar para além das ilustrações: o contributo dos paratextos. In: GONZÁLEZ VIDA, Reyes, MOLEÓN VIANA, Miguel Ángel; GONZÁLEZ CASTRO, Carmen (Ed.). Atas del I Congreso Internacional Arte, Ilustración y Cultura Visual en Educación Infantil y Primaria: construcción de identidades. Granada: Universidade de Granada, 2010. p. 487-492.
ROSENTHAL, Amy Krouse. Pato! Coelho! Ilustrações de Tom Lichtenheld. Barcarena: Editorial Presença, 2012.
ROZARIO, Rebecca Anne C do. Consuming Books: Synergies of materiality and narrative in picturebooks. Children’s Literature, v. 40, n. 1, p. 151-166, 2012.
SANTOS, Rui Paulo Vitorino dos. O influxo da mudança no álbum ilustrado: a influência da gramática visual. Porto: Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, 2015.
SAUER, Tammi. Picture Book Barcode Bonanza. Picture Book Builders, 17 Apr 2015. Disponível em: http://picturebookbuilders.com/2015/04/picture-book-barcode-bonanza/. Acesso em: 22 mar. 2017.
SIPE, Lawrence; MCGUIRE, Caroline E. Picturebook Endpapers: Resources for Literary and Aesthetic Interpretation, Children’s Literature in Education, Pennsylvania n. 37, p. 291-304, 2006.
SOTTO MAYOR, Gabriela. As folhas de rosto nos livros ilustrados de literatura infantojuvenil: uma proposta tipológica. Tropelías: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, n. 25, p. 335-352, 2016.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Ana Margarida Ramos (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).