Daily Life Landscapes: Photo-Reports of the 1960s

Authors

  • Elisa Amorim Vieira Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.27.3.207-218

Keywords:

photo-reports, Costumbrism, everyday life, city, Camilo José Cela, Enrique Palazuelo, Joan Colom

Abstract

This article aims to present, in general lines, the studies that its author has currently developed regarding photo-reports published throughout the 1960s in Spain and in Latin America countries, whose central theme is the city and its daily life. Among these works are the collection Photographs per Minute, with text by Camilo José Cela and photos by Enrique Palazuelo, and Izas, rabizas y colipoterras, with photographs by Joan Colom and texts by Cela. The analysis of these and other works has allowed not only a reflection on the interrelation between text and image, but also some questioning about a possible resurgence of Costumbrism on the mid 1960s. For this research, some studies on imagery as well as those concerning Costumbrism aesthetic and the mimetic discourse and its transgressions have been fundamental.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elisa Amorim Vieira, Universidade Federal de Minas Gerais

É professora da Faculdade de Letras da UFMG desde 2002. Tem graduação em Comunicação Social pela UFRJ e Mestrado e Doutorado em Letras Neolatinas, pela UFRJ.

References

ALONSO, Cecilio. Historia de la literatura española. Barcelona: Crítica, 2010. v. 5: Hacia una literatura nacional 1800-1900.

ARRONIS, José Escobar. Literatura de “lo que pasa entre nosotros”. La modernidad del costumbrismo. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2005.Não paginado. Disponível em: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/literatura-de-lo-que-pasa-entre-nosotros-la-modernidad-del-artculo-de-costumbrismo-0/html/0070efca-82b2-11df-acc7-002185ce6064_2.html. Acesso em: 22 abr. 2017.

CELA, Camilo José. Izas, rabizas y colipoterras. Fotografias de Juan Colom. Barcelona: Lumen, 1984. (Palabra e Imagen).

CELA, Camilo José. Nuevas escenas matritenses. Fotografias de Enrique Palazuelo. Barcelona: Círculo de Lectores, 1988.

CORTÁZAR, Julio. Buenos Aires, Buenos Aires. Fotografias de Alicia d’Amico e Sara Facio. Buenos Aires: Ed. Sudamericana, 1968.

CRARY, Jonathan. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Tradução de Verrah Chamma. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico. Tradução de Marina Appenzeller. Campinas: Papirus, 2001.

FERNÁNDEZ, Horacio (Ed.). Fotos & libros: España 1905-1977. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Acción Cultural Española; Barcelona, México: RM, 2014. Disponível em: https://www.accioncultural.es/media/DefaultFiles/flipbook/fotolibros/mobile/index.html#p=1. Acesso em: 21 abr. 2017

GUAL, Joan Miquel. El paseante y la prostituta. Diagonal, 4 mayo 2014. Não paginado. Disponível em: https://www.diagonalperiodico.net/culturas/22687-paseante-y-la-prostituta.html. Acesso em: 10 mar. 2017.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2016.

LARRA, Mariano José de. Artículos. Barcelona: Ediciones B, 1989.

MATUTE, Ana María. Libro de juegos para los hijos de los otros. Fotografias de Jaime Buesa. Barcelona: Lumen, 1961. (Palabra e Imagen).

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. Tradução de Ivone C. Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

RETRATO. In: HOUAISS, Antônio. Dicionário eletrônico Houaiss da língua portuguesa. São Paulo: Perspectiva, 2009. 1 CD-ROM.

RODIEK, Christoph. Del cuento al relato híbrido: en torno a la narrativa breve de Camilo José Cela. Madrid: Iberoamericana; Frankfurt: Vervuert, 2008.

Published

2017-12-29

How to Cite

Vieira, E. A. (2017). Daily Life Landscapes: Photo-Reports of the 1960s. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 27(3), 207–218. https://doi.org/10.17851/2317-2096.27.3.207-218