A Controversial Genre: Literature for Children and Young Readers
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.28.1.45-60Keywords:
children literature, youth literature, genre, narrative, hybridismAbstract
Children’s and young adult literature, since the beginning, have been controversial for being an aesthetic and pedagogic genre. Thus, a discussion of these features becomes necessary. Having in mind the questions raised by this genre, this paper intends to discuss, from an aesthetic perspective, contemporary productions directed to children and young readers. We will explore works with diverse forms, themes, and traits which break through the boundaries and hegemony of classic literary genres. As such, we purpose to analyze the books O diário escondido de Serafina (2006), by Cristina Porto and Michele Iacocca, and As cartas de Ronroroso (2008), de Hiawyin Oram and Sarah Warburton, which highlight a hybrid mixture of genres. These works are part of an artistic movement which aim to break down narrative discourses through various forms operating on the crossroads of the graphic project, verbal text, illustration and multimedia resources.
Downloads
References
ANDRUETTO, Maria Teresa. Por uma literatura sem adjetivos. Tradução de Carmem Cacciacarro. São Paulo: Pulo do Gato, 2008.
BAKHTIN. Mikhail. Questões de literatura e de estética. 6. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.
COLOMER, Teresa. A narrativa infantil e juvenil atual. In: COLOMER, Teresa. A formação do leitor literário. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2003. p. 157-373.
DILL, Luís. Todos contra D@nte. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
FURNARI, Eva. Drufs. São Paulo: Moderna, 2016.
HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. Tradução de Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
KHÉDE, Sonia Salomão. As polêmicas sobre o gênero. In: KHÉDE, Sonia Salomão. (Org.). Literatura infanto-juvenil: um gênero polêmico. 2. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1986. p. 7-16.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: uma nova outra história. Curitiba: PUCPR, 2017. E-book.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Em busca de novas linguagens. In: LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: história & histórias. São Paulo: Ática, 2004. p. 153-160.
NEITZEL, Adair de Aguiar. O jogo das construções hipertextuais. Florianópolis: Univali, 2009.
ORAM, Hiawyn. As cartas de Ronroroso: minha bruxa que não quer ser bruxa. Ilustrações de Sarah Warburton. Tradução de Áurea Akemi Arata. São Paulo: Moderna, 2008.
PAIVA. Ana Paula Mathias. A aventura do livro experimental. São Paulo/Belo Horizonte: Edusp/Autêntica, 2010.
PORTO, Cristina. O diário escondido da Serafina. Ilustrações de Michele Iacocca. São Paulo: Ática, 2006.
PORTO, Cristina. Se... Será, Serafina! Ilustrações de Michele Iacocca. São Paulo: Ática, 2002.
RAMOS, Ana Margarida. Tendências contemporâneas da literatura portuguesa para a infância e juventude: desafios atuais. In: DEBUS, Eliane; JULIANO, Dilma; BORTOLOTTO, Nelita (Org.). Literatura infantil e juvenil: do literário a outras manifestações estéticas. Palhoça, SC: Unisul, 2016. p. 31-58.
RETTENMAIER, Miguel. Da oralidade à tela: o caso da literatura infanto-juvenil. In: DEBUS, Eliane; DOMINGUES, Chirley; JULIANO, Dilma (Org.). Literatura infantil e juvenil: leituras, análises e reflexões. Palhoça, SC: Unisul, 2010. p. 116-128.
ROSENBLATT, Louise. The reader, the text, the poem: the transactional theory of the literary work. Carbondale-IL: Southern Illinois Press, 1994.
SOUZA, Gloria Pimentel C. B. A literatura infanto-juvenil brasileira vai muito bem, obrigada! São Paulo: DCL, 2006.
TODOROV, Tzvetan. Os gêneros do discurso. Tradução de Elisa A. Kossovitch. São Paulo: Martins Fontes, 1980.
TURCHI, Maria Zaira; SILVA, Vera M. T. (Org.). Literatura infanto-juvenil: leituras críticas. Goiânia: Editora da UFG, 2002.
URBIM, Carlos. O negrinho do pastoreio. Porto Alegre: RBS Publicações, 2005.
YUNES, Eliane. A crítica da literatura infantil: coisa de leitor grande. In: TURCHI, Maria Zaira; SILVA, Vera M. T. (Org.). Literatura infanto-juvenil: leituras críticas. Goiânia: Ed. da UFG, 2002. p. 15-21.
ZILBERMAN, Regina. Como e por que ler a literatura infantil brasileira. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Daniela Maria Segabinazi, Renata Junqueira de Souza, Valnikson Viana de Oliveira (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).