The Poetics of Totality: An Essay on Comicality in Castro Alves’ Romantic Drama

Authors

  • Giovanna Gobbi Alves Araújo Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.28.1.117-134

Keywords:

Romantic drama, comicality, Castro Alves, Gonzaga ou a Revolução de Minas

Abstract

This article discusses the fusion of genres within the aesthetics of the Romantic drama, analyzing the presence of comicality in the play Gonzaga ou a Revolução de Minas (1876) by Castro Alves. For that, I present key notions on the concept of dramatic art forged in Alves’ prose writings and his literary affiliation to the model of Romantic drama proposed by Victor Hugo. Finally, I analyze comic procedures in selected passages of Gonzaga ou a Revolução de Minas, considering their functionality in relation to the general dynamics of the play, applying the theoretical propositions of Vladímir Propp and Henri Bergson.

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Author Biography

Giovanna Gobbi Alves Araújo, Universidade de São Paulo

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Literatura Brasileira do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Universidade de São Paulo e bolsista CNPq.

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Published

2018-04-27

How to Cite

Araújo, G. G. A. (2018). The Poetics of Totality: An Essay on Comicality in Castro Alves’ Romantic Drama. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 28(1), 117–134. https://doi.org/10.17851/2317-2096.28.1.117-134

Issue

Section

Dossiê – A Questão dos Gêneros Literários na Modernidade