Desire, Desire, Desire: Christopher Durang’s Parody of the North-American Theater

Authors

  • Fulvio Torres Flores Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Fabiano Tadeu Grazioli Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.29.1.91-109

Keywords:

North-American theater, one-act play, intertextuality, parody, A Streetcar named desire, Cat on a hot tin roof

Abstract

The one-act play Desire, desire, desire (1995), by Christopher Durang, parodies a number of North-American plays, some of them considered classics such as A streetcar named desire and Cat on a hot tin roof, by Tennessee Williams, and other well-known, such as The iceman cometh, by Eugene O’Neill, Night, mother, by Marsha Norman, Glengarry Glen Ross, by David Mamet, and Harvey, by Mary Chase. All of these plays have been adapted to the big screen and are part, to a lesser or greater extent, of people’s cultural repertoire. Based on bibliography that deals with intertextuality and parody, we sought to show how Durang develops his parody and how his play responds to relevant discussions of the end of 20th century, not brought into light still incipient in the previous decades in which the plays and films were created.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fulvio Torres Flores, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Doutor em Letras pelo Programa de Estudos Linguísticos e Literários em Inglês da Universidade de São Paulo. Docente da Universidade Federal do Vale do São Francisco, no curso de licenciatura em Artes Visuais, e no Programa de Pós-graduação em Extensão da Rural, orientando mestrado profissional na linha de pesquisa Identidade, Cultura e Processos Sociais.

Fabiano Tadeu Grazioli, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo. Mestre em Letras (Estudos Literários) pelo mesmo programa. Docente da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, campus de Erechim, e da Faculdade Anglicana de Erechim/RS.

References

ALFARO, Maria Jesús Martínez. Intertextuality: origins and development of the concept. Atlantis, Madrid, v. 18, n. 1-2, p. 268-285, jun.-dic. 1996. Disponível em: http://faculty.weber.edu/cbergeson/quixote/martinez.pdf. Acesso em: 20 ago. 2018.

ARISTÓTELES. Poética. Tradução, textos adicionais e notas de Edson Bini. São Paulo: Edipro, 2011.

CHRISTOPHER Durang. Disponível em: http://www.christopherdurang.com/. Acesso em: 5 set. 2018.

DURANG, Christopher. Naomi in the living room and other plays: a collection of one-acts by Christopher Durang. New York: Dramatists Play Service, 1998.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da paródia. Lisboa, Rio de Janeiro: Edições 70, 1985.

INTERTEXTUALIDADE. In. GRANDE Dicionário Houaiss. [s.n.t]. On-line. Disponível em: https://houaiss.uol.com.br/pub/apps/www/v3-3/html/index.php#3. Acesso em: 16 set. 2018.

KHALIL, Hend Mohamed Samir Mahmoud. Revisiting the Theatre of the Absurd in Christopher Durang’s For whom the Southern belle tolls (1993) and Desire, desire, desire (1995). Arab World English Journal, Richmond, TX, n. 3, p. 138-152, Oct. 2015. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2843965. Acesso em: 30 ago. 2018.

SZONDI, Peter. Teoria do drama moderno [1880-1950]. Tradução de Luiz Sérgio Repa. São Paulo: Cosac Naify, 2001.

TELES, Gilberto Mendonça. A retórica do silêncio: teoria e prática do texto literário. São Paulo: Cultrix, 1979.

WILLIAMS, Tennessee. Cat on a hot tin roof. In: WILLIAMS, Tennessee. The theatre of Tennessee Williams. New York: New Directions, 1990. v. 3: p. 01-215.

WILLIAMS, Tennessee. Um bonde chamado desejo. Tradução de Vadim Nikitin. São Paulo: Peixoto Neto, 2004.

Published

2019-03-29

How to Cite

Flores, F. T., & Grazioli, F. T. (2019). Desire, Desire, Desire: Christopher Durang’s Parody of the North-American Theater. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 29(1), 91–109. https://doi.org/10.17851/2317-2096.29.1.91-109

Issue

Section

Dossier – From Word to Scene – Intineraries of Theater in the West