Reinterpretations of The Eighteen-Century Gothic in The Handmaid’s Tale

Authors

  • Fabianna Simão Bellizzi Carneiro Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.29.2.45-61

Keywords:

English literature, gothic literature, oppression, Margaret Atwood, The Handmaid's Tale

Abstract

This essay argues that the gothic genre, banished (unfairly) for a long time as a lesser type of writing, may raise important questions concerning our society and our social interactions. As such, it aims at an analysis of the novel The Handmaid’s Tale (1985), by the Canadian writer Margaret Atwood, so as to identify and highlight elements of the gothic genre coined during the 18th century, such as fear, physical and psychological horror. Considering a gap of almost three centuries between the texts analyzed, we aim to show in this article that traditional gothic writing elements continue to exist in the present, however, reinterpreted in contemporary narratives.

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Author Biography

Fabianna Simão Bellizzi Carneiro, Universidade Federal de Goiás

Fabianna Simão Bellizzi Carneiro é autora deste artigo e Doutora em Teoria da Literatura e Literatura Comparada pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ. É Mestre em Estudos da Linguagem pela Unidade Acadêmica Especial de Letras e Linguística da Universidade Federal de Goiás, Regional Catalão, onde também atua como Professora Adjunta. Integra o grupo de pesquisa Mundos possíveis do insólito ficcional.

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Published

2019-06-28

How to Cite

Carneiro, F. S. B. (2019). Reinterpretations of The Eighteen-Century Gothic in The Handmaid’s Tale. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 29(2), 45–61. https://doi.org/10.17851/2317-2096.29.2.45-61

Issue

Section

Dossier – Contemporary North-American Literature - Visions and Revisions