Of Past as the Future of Criticism: “Performative Competence” and “Forms of Writing” in Literary Studies

Authors

  • Nabil Araújo Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.29.3.97-116

Keywords:

criticism, tradition, performative competence, forms of writing, method-as-play, aesthetic formation

Abstract

From Northrop Frye’s classical metacritical reflections in the “Polemical introduction” of Anatomy of Criticism (1957), in which Frye defends a concept of “criticism as science” against the understanding of “criticism as literature”, we turned to the Ottmar Ette’s ÜberLebenswissen: die Aufgabe der Philologie (2004). In his recent metacritical reflections, the author proposes an “specialized history of writing forms” in Literary Studies, one that generates “a critical perspectivation of its tradition”, aiming at its “reinvention”. Rereading Erich Auerbach’s methodological considerations in Mimesis (1946), in contrast to Ette’s own reading of it, we present the concept of method-as-play perceived as something inherent to the “performative competence” to be developed by a new aesthetic formation (Bildung) at the present time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nabil Araújo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduado em Letras, mestre e doutor em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor de Teoria da Literatura na graduação e na pós-graduação em Letras da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Coordenador de Licenciaturas do Instituto de Letras da UERJ. Líder do grupo de pesquisa interinstitucional "Retorno à Poética: imagologia, referenciação, genericidade". Organizou "A crítica literária e a função da teoria: reflexão em quatro tempos" (2016) e coorganizou "Variações sobre o romance" (2016), "Variações sobre o romance II" (2018) e "Imagens de Fausto: história, mito, literatura" (2017). Pela sua tese, "O evento comparatista: na história da crítica / no ensino de literatura", recebeu o Prêmio UFMG de Teses, em 2014, e o Prêmio ANPOLL de Teses, em 2016. Seu projeto "Ensino de literatura e desenvolvimento da competência crítica: uma 'terceira via' didático-pedagógica" foi premiado pela Fundação Carlos Chagas como a melhor experiência educativa inovadora realizada por docente de Licenciatura em 2014. Em 2015, foi contemplado com o Prêmio Docência Dedicada ao Ensino Anísio Teixeira, conferido pela Sub-Reitoria de Graduação da UERJ. Pesquisa e produção na área de Letras: Teoria da Literatura, História da Crítica, Ensino de Literatura.

References

ARAÚJO, Nabil. Estilística literária: Leo Spitzer e a transmutação hermenêutica da leitura filológica. Matraga, Rio de Janeiro, v. 20, n. 32, p. 104-124, 2013. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/article/view/19844/14276. Acesso em: 30 jan. 2019.

AUERBACH, Erich. Introdução aos estudos literários. Trad. José Paulo Paes. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 1972.

AUERBACH, Erich. Mimesis: a representação da realidade na literatura ocidental. Vários tradutores. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.

ETTE, Ottmar. A (o)missão da filologia. Sobre os clássicos da Romanística na área de Estudos Literários. Trad. Paulo Soethe e Tassia Kleine. In: ETTE, Ottmar. SaberSobreViver: a (o)missão da filologia. Curitiba: Ed. UFPR, 2015. p. 53-99.

FRYE, Northrop. Anatomia da crítica: quatro ensaios. Trad. Marcus de Martini. São Paulo: É Realizações, 2014.

OTTMAR Ette. [S. l.: s. n.], [2017-]. Canal do Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/channel/UCQC4eg1-4kgkoItNO64g1iA/featured. Acesso em: 30 jan. 2019.

SPITZER, Leo. Explication de Text Applied to Three Great Middle English Poems. In: SPITZER, Leo. Essays on English and American Literature. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1962. p. 193-247.

SPITZER, Leo. Linguistics and Literary History. In: SPITZER, Leo. Linguistics and Literary History: Essays in Stylistics. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1948. p. 1-39. Doi: https://doi.org/10.1515/9781400877393-013

TODOROV, Tzvetan. Crítica da crítica: um romance de aprendizagem. Tradução de Maria A. Deângeli e Norma Wimmer. São Paulo: Ed. Unesp, 2015.

Published

2019-09-30

How to Cite

Araújo, N. (2019). Of Past as the Future of Criticism: “Performative Competence” and “Forms of Writing” in Literary Studies. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 29(3), 97–116. https://doi.org/10.17851/2317-2096.29.3.97-116

Issue

Section

Dossier Literary theory and criticism in presente time