The Brazilian (Auto)biographical Contemporary Criticism: Settings of an Exercise
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.29.3.267-282Keywords:
biographical criticism, test, methodological proceduresAbstract
We aim to examine, briefly, how the critics Eneida Maria de Souza (2007, 2011), Denilson Lopes (1999, 2002) and Diana Klinger (2014) have been related to the memory and the subject itself in a contemporary scenario crossed by the immediate apprehension of the presence and the spectacularization of the “I”, according to Arfuch (2010). In addition, we seek to think over on the strategies used in the construction of their written evaluation tenor, not only as a knowledge, but also as a way to make something. Therefore, we point out the test contributions in textual movements performed by critics, from the ideas developed by Lopes (2009), Lima (2002) and Adorno (2003) about the genre. The growing redirection of the postures in the field also shows the will to establish a dialog with diversified audiences, beyond the walls of the university.
Downloads
References
ADORNO, Theodor. O ensaio como forma. In: ADORNO, Theodor. Notas de Literatura I. Tradução de Jorge de Almeida. São Paulo: Editora 34, 2003. p. 15-45.
ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Tradução de Paloma Vidal. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2010.
BARTHES, Roland. O rumor da língua. Tradução de Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
CULLER, Jonathan. Teoria Literária: uma introdução. Tradução de Sandra Vasconcellos. São Paulo: Beca Produções Culturais, 1999.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 10. ed. Rio de Janeiro: DP & A, 2005.
HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Tradução de Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.
KLINGER, Diana. Escritas de si, escritas do outro: autoficção e etnografia na narrativa latino-americana contemporânea. 2006. Tese (Doutorado) – Faculdade de Letras Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro: UFRJ, 2006.
KLINGER, Diana. Literatura e ética: da forma para a força. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
LIMA, Rachel Esteves. O ensaio na crítica literária contemporânea. Aletria: Revista de Estudos de Literatura, Belo Horizonte, v. 3, p.35-41, out. 1995. Doi: https://doi.org/10.17851/2317-2096.3.0.35-41. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/1112. Acesso em: 26 ago. 2019.
LOPES, Denilson. Ensaio ou estar entre saberes. [S.l.]:[S.n.] 2009. Manuscrito. Disponível em: https://www.academia.edu/4915923/Ensaio_ou_estar_entre_saberes. Acesso em: 19 fev. 2014.
LOPES, Denílson. Nós, os mortos: melancolia e neo-barroco. Rio de Janeiro: Ed. Sette Letras, 1999.
LOPES, Denilson. O homem que amava rapazes e outros ensaios. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2002.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução de Yara Aun Khoury. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História, São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez.1993.
SANTIAGO, Silviano. Eu e as galinhas d’angola. In: OLINTO, Heidrun Krieger; SCHOLLHAMMER, Karl Erik. Literatura e memória. Rio de Janeiro: Edições Galo Branco, 2006. p. 21-31.
SOUZA, Eneida Maria de. Notas sobre crítica biográfica. In: SOUZA, Eneida Maria de. Crítica Cult. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2002.
SOUZA, Eneida Maria de. O Século de Borges. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Jefferson Expedito Santos Neves, Rachel Esteves Lima (Autor)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).