Silviano, Author of Derrida

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.30.1.65-81

Keywords:

the space in-between, montage, anachrony, authorship, Borges, Piglia

Abstract

This paper aims at discussing the theoretical path of Silviano Santiago’s work, which began in the seminal article “Latin-American discourse: the space in-between”, from 1971, part of the book A Literature in the Tropics. Leaving aside the writer’s legacy concerning foreign literary culture, I shall consider the dialogue established between concepts developed by the national theoretician and by foreigners, in a process of reflexive exploration on the space in-between. This procedure consists not only in reading the concept from the anachronistic, non-evolutionary point of view, but also in pointing out the coincidences noted by the author among other thinkers as these commonalities appeared over time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, O. Manifesto antropófago. In: ______. Obras completas: Do pau-brasil à antropofagia e às utopias. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, MEC, 1970.

BORGES, J. L. Carrizo, 1982. In: BORGES, J. L.; FERRER, A. F. (ed.). A/Z: La Biblioteca de Babel. Madrid: Ediciones Siruela, 1988. p. 270.

BORGES, J. L. Pierre Menard, autor do Quixote. In: ______. Obras Completas I. 1923-1949. São Paulo: Globo, 1999.

BORGES, J. L. Pierre Menard, autor do Quixote. In: ______. Obras Completas II. 1952-1972. São Paulo: Globo, 1999.

CARDOSO, M. R. A noção de sobrevivência e o refinamento das tarefas críticas. In: SOUZA, E. M.; LYSARDO-DIAS, D.; BRAGANÇA, G. M. Sobrevivência e devir da leitura. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. p. 134.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 2004. v. 1.

DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

LOPES, D. Do entre-lugar ao transcultural. In: ______. No coração do mundo: paisagens transculturais. Rio de Janeiro: Rocco, 2012. p. 21-46.

MICHAUD, P.-A. Aby Warburg e a imagem em movimento. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto. 2013.

PIGLIA, R. Borges: el arte de narrar. Tradução de Ricardo Piglia. Cuadernos de Recienvenido, São Paulo, n. 12, p. 5-19, 1999.

PIGLIA, R. Una propuesta para el nuevo milenio. Margens/Márgenes. Cuadernos de Cultura, Belo Horizonte, n. 2, p. 3, out. 2001.

SANTIAGO, S. A literatura brasileira da perspectiva pós-colonial – um depoimento. Conferência proferida no POSLIT/UFMG, como aula inaugural. Belo Horizonte, mar. 2015.

SANTIAGO, S. Borges. In: SCHWARTZ, J. (coord.). Borges no Brasil. São Paulo: UNESP: Imprensa Oficial: Fapesp, 2001. p. 433-434.

SANTIAGO, S. Renascença: movimento gestual. In: ______. Aos sábados, pela manhã. Rio de Janeiro: Rocco, 2013. p. 181.

SCHWARZ, R. Nacional por subtração. In: ______. Que horas são? São Paulo: Companhia das Letras, 1987. p. 29-48.

SOUZA, E. M. A memória de Borges. Aletria, Belo Horizonte, v. 20, n. 2, p. 27-35, 2010. DOI: https://doi.org/10.17851/2317-2096.20.2.27-35

SOUZA, E. M. Ficções impuras. In: BRAGANÇA, G., M.; LYSARDO-DIAS, D.; SOUZA, E. M. (org.). Sobrevivência e devir da leitura. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. p. 111-118.

Published

2020-03-31

How to Cite

de Souza, E. M. (2020). Silviano, Author of Derrida. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 30(1), 65–81. https://doi.org/10.17851/2317-2096.30.1.65-81