Paratexts and Editing
Santa Rosa Covers, Keen Reader of the Literary Text
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-2096.2021.25028Keywords:
paratexts, covers , Tomás Santa Rosa , Brazilian editorial historyAbstract
The purpose of this paper is to show how the covers of the Brazilian artist Tomás Santa Rosa are fundamental paratexts for reading literary works, since they add new effects and have a functional, not merely decorative, character, complementing the meaning of the text. Based on the concepts of Gérard Genette in Paratextos editoriais (2009), we investigate how the covers direct reading, what the French scholar calls the “coercive capacity of the paratext”. Holder of a unique and incomparable trait, Santa Rosa revolutionized the editorial work of the time, especially between the 1930s and 1940s, by giving vividness to coverings, until then, typographic. Such expressiveness is due to the sensitivity with which the artist performed his work, emphasizing, in the illustrations, certain strokes of the narrative that demonstrate a careful reading of the literary material. In this paper, we highlight some covers produced for works by José Lins do Rego and Graciliano Ramos, collected by Luís Bueno in Capas de Santa Rosa (2015).
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. Trad. João Guilherme de Freitas Teixeira e Maria da Graça Jacintho Setton. Porto Alegre: Editora Zouk, 2001.
BOURDIEU, Pierre. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. Trad. Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
BRAGANÇA, Aníbal. Sobre o editor. Notas para sua história. Em Questão, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p. 219-237, jul./dez. 2005.
BUENO, Luís. Capas de Santa Rosa. Cotia: Ateliê Editorial; São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015.
COMPAGNON, Antoine. O trabalho da citação. Trad. Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.
FARIA, Maria Isabel; PERICÃO, Maria da Graça. Dicionário do livro: da escrita ao livro eletrônico. São Paulo: Edusp, 2008.
GENETTE, Gérard. Paratextos editoriais. Trad. Álvaro Faleiros. Cotia: Ateliê Editorial, 2009.
HALLEWELL, Laurence. O livro no Brasil: sua história. 3. ed. Trad. Maria da Penha Villalobos, Lólio Lourenço de Oliveira e Geraldo Gérson de Souza. São Paulo: Edusp, 2017.
MACHADO, Ubiratan. Oitenta anos da José Olympio. Livro – Revista do Núcleo de Estudos do Livro e da Edição, São Paulo, Ateliê Editorial, p. 351-364, 2011.
MELOT, Michel. Livro. Trad. Maria Midori Deaecto e Valéria Guimarães. São Paulo: Ateliê Editorial, 2012.
MUZZI, Eliana Scotti. Paratexto: espaço do livro, margem do texto. In: QUEIROZ, Sônia (ed.). Editoração, arte e técnica. 2. ed. Belo Horizonte: Fale-UFMG, 2008. p. 58-62.
PEREIRA, José Mario (ed.). José Olympio: O editor e sua Casa. Rio de Janeiro: Sextante, 2008.
RAMOS, Graciliano. São Bernardo. Rio de Janeiro: Record, 2001.
REGO, José Lins do. Doidinho. Rio de Janeiro: Ariel Editora, 1932.
SILVA, Rildo Ferreira Coelho da. Santa Rosa da linha e da cor: o passado presente por meio da escrita autobiográfica. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2018.
SOARES, Lucila. Rua do Ouvidor 110: Uma história da livraria José Olympio. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 2006.
SORÁ, Gustavo. A arte da amizade: José Olympio, o campo de poder e a publicação de livros autenticamente brasileiros. In: SEMINÁRIO BRASILEIRO SOBRE O LIVRO E A HISTÓRIA EDITORIAL, 1., 2004, Rio de Janeiro. Seminário[...]. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa; Niterói: UFF, 2004.
SORÁ, Gustavo. Brasilianas: José Olympio e a gênese do mercado editorial brasileiro. São Paulo: Edusp: Com-Arte, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria do Rosário Alves Pereira (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).