Public Space and Novel as Coextensive Textualities
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-2096.2021.32565Keywords:
Post-autonomy, public place, coextensive textualityAbstract
The debate about self-fiction and the notion of post-autonomy are indicators of the relationship between fiction and reality in the contemporary novel. Considering the prose of Silviano Santiago and Ricardo Lísias, it is clear that fiction is no longer a central topic in the novel, being only one element among others in its elaboration. We call this coextensive textuality, when the inventive representation is weakened in favor of the articulation of different textual genres in novel writing. Thus, these genres are reframed not by means of a totalizing fictionalization that embraces them, but by the attribution of the value of literary work because they are circumscribed to the sign of the novel. This bio-fictional indeterminacy of the novelistic narrative has transformed the strategies by which the writer works in the public space today, when the difference between writer and character is attenuated.
Downloads
References
ABRAMS, Meyer Howard. O espelho e a lâmpada: teoria romântica e tradição crítica. Trad. Alzira Vieira Allegro. São Paulo: Editora Unesp, 2010.
ALBERCA, Manuel. El pacto ambiguo. De la novela biográfica a la autoficción. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva, 2007.
ARISTÓTELES. Poética. Trad. Eudoro de Souza. 7 ed. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2003.
BAKTHIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
COSTA LIMA, Luiz. Mímesis: desafio ao pensamento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
COSTA LIMA, Luiz. Luiz Costa Lima: uma obra em questão. Dau Bastos (org.). Rio de Janeiro: Garamond: 2010.
DANTO, Arthur. O mundo da arte. Artefilosofia. Ouro Preto, n.1, p.13-25, jul. 2006.
FAEDRICH, Anna Martins. Autoficção: do conceito teórico à prática na literatura brasileira contemporânea. 2014. 251f. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras, PUCRS, Porto Alegre, 2014.
GARRAMUÑO, Florência. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade da estética contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
GRACIANO, Igor Ximenes. Ficção como crítica: notas sobre o exercício crítico-teórico no romance brasileiro recente. Veredas: Revista da Associação Internacional de Lusitanistas. n. 29, p 5-19, 2019.
GROYS, Boris. Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Trad. Paola Cortés Rocca. Buenos Aires: Caja Negra, 2014.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. A modernização dos sentidos. Trad. Lawrence Flores Pereira. São Paulo: Editora 34, 1998.
HAN, Byung-Chul. No enxame: perspectivas do digital. Trad. Lucas Machado. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.
KUNDERA, Milan. Os testamentos traídos: ensaios. Trad. Teresa Bulhões Carvalho da Fonseca e Maria Luiza Newlands Silveira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1994.
LADDAGA, Reinaldo. Espectáculos de realidad. Buenos Aires: Beatriz Viterbo Editora, 2007.
LEJEUNE. Philipe. O pacto autobiográfico. Trad. Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
LÍSIAS, Ricardo. Delegado Tobias (e-book), v 1, 2, 3, 4,5. São Paulo: E-Galáxia, 2014.
LÍSIAS, Ricardo. Divórcio. São Paulo: Alfaguara, 2013.
LÍSIAS, Ricardo. Inquérito policial. Família Tobias. Disponível em: http://lote42.com.br/inqueritopolicial/. Acesso em: 22 out. 2021.
LUDMER, Josefina. Literaturas Pós-Autônomas. In: . ARIJÓN, Teresa; BELLOC, Barbara (org.). Intervenções críticas. Trad. Ariadne Costa, Renato Rezende. 1 ed. Rio de Janeiro: Azougue; Circuito, 2014. p. 147-153.
ORTEGA Y GASSET, José. A desumanização da arte. Trad. de Ricardo Araújo. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
SANTIAGO, Silviano. Machado: romance. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
SCHLEGEL, Friedrich. Fragmentos sobre poesia e literatura (1797- 1803)/ Conversa sobre poesia. Trad. Constantino Luz de Medeiros, Márcio Suzuki. São Paulo: Editora Unesp, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Igor Ximenes Graciano (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).