The Uncanny and the Modern in “O rato, o guarda-civil e o transatlântico”, from Aníbal Machado

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-2096.2022.34384

Keywords:

Aníbal Machado , surrealism, modernism, uncanny

Abstract

Estética magazine, which had no more than three issues, records in its texts the beginning of the surrealism reception in Brazil. In its second issue, in 1925, Aníbal Machado published the short story “O rato, o guarda-civil e o transatlântico”, where there is a clear transition from a universe that presents itself as rational to a sphere where dream and reverie are intertwined. The uncanny had already appeared in the author’s trajectory in texts he signed as Antônio Verde and in his part on the collective novella O capote do guarda. Considering the literary trajectory of this writer and the arrival of surrealism to Brazil, this paper analyzes the short story “O rato, o guarda-civil e o transatlântico”. We will also mention how many different elements take part in the construction of the uncanny in this narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Vinícius Teixeira, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul/Brasil

Marcos Vinícius Teixeira possui Doutorado em Literatura Brasileira pela Universidade de São Paulo (2007-2012), Mestrado em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais (2003-2005) e Graduação em Letras - Licenciatura em Língua Portuguesa e Bacharelado em Estudos Literários - pela Universidade Federal de Ouro Preto (1999-2002). É coordenador adjunto do Programa de Pós-Graduação - Mestrado acadêmico de Letras da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul e professor do curso de Letras da mesma instituição com atuação na unidade universitária de Campo Grande-MS. É um dos líderes do Grupo de Pesquisa "Modernismo periférico: poéticas do século XX". Desenvolve pesquisa relacionada à Literatura Brasileira do século XX. 

References

ANTELO, Raúl. Introdução. In: MACHADO, Aníbal. Parque de diversões. Belo Horizonte: UFMG; Florianópolis: UFSC, 1994. p. 15-33.

ANTELO, Raúl. Literatura em revista. São Paulo: Ática, 1984. Coleção Ensaios. n. 105.

BRETON, André. Manifestos do Surrealismo. Tradução de Luiz Forbes. São Paulo: Brasiliense. 1985.

BRETON, André. Nadja. Tradução de Ivo Barroso. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

CANDIDO, Antonio. Recortes. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

CARPEAUX, Otto Maria. Presença de Aníbal. In: MACHADO, Aníbal. João Ternura. Rio de Janeiro: José Olympio, 1965. p. xxxvii-xlvii.

CARVALHO, Jonatas Carlos de. A emergência da política mundial de drogas: o Brasil e as primeiras Conferências Internacionais do Ópio. Oficina do historiador, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 153-176, 2014.

COELHO, Márcia Azevedo. Entre a pedra e o vento: uma análise dos contos de Aníbal Machado. 2009. Tese (Doutorado em Literatura Brasileira) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

ÉSQUILO. Prometeu acorrentado. São Paulo: Abril Cultural, 1982.

FONSECA, Maria Augusta Bernardes. Vento, gesto, movimento: a poética de Aníbal M. Machado. 1984. Tese (Doutorado em Teoria Literária) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1984.

FREUD, Sigmund. A interpretação dos sonhos. Tradução de Walderedo Ismael de Oliveira. São Paulo: Publifolha, 2010.

LACERDA, Andréa Maria de Araújo. O espaço ficcional em contos de Aníbal Machado. 2013. Tese (Doutorado em Literatura e Cultura) – Faculdade de Letras, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.

LIVRO das mil e uma noites. Tradução de Mamede Mustafa Jarouche. 3. ed. São Paulo: Biblioteca Azul, 2018.

MACHADO, Aníbal. A morte da porta-estandarte, Tati, a garota e outras histórias. 15. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1997.

MACHADO, Aníbal. Cadernos de João. Rio de Janeiro: José Olympio, 1957.

MACHADO, Aníbal. Vá-se embora Maria. Movimento brasileiro, Rio de Janeiro, ano 1, n. 3, p. 11-12, 1929.

NADEAU, Maurice. História do surrealismo. Tradução de Geraldo Gerson de Souza. São Paulo: Perspectiva, 2008.

NAVA, Pedro. Beira-mar. São Paulo: Ateliê, 2003.

O CAPOTE do guarda. Revista da Academia Mineira de Letras, Belo Horizonte, ano 83, v. 38, p. 59-73, 2005. Cap. 6-8. Publicação parcial contendo textos de Carlos Góis, Ernesto Cerqueira e Laércio Prazeres.

O CAPOTE do guarda. Revista da Academia Mineira de Letras, Belo Horizonte, ano 84, v. 39, p. 93-101, 2006a. Cap. 9-11. Publicação parcial contendo textos de Berenice Martins Prates e João Lúcio.

O CAPOTE do guarda. Revista da Academia Mineira de Letras, Belo Horizonte, ano 84, v. 40, p. 147-164, 2006b. Cap. 12-15. Publicação parcial contendo textos de Aníbal Machado, Carlos Góis, Ernesto Cerqueira e Laércio Prazeres.

O CAPOTE do guarda. Revista da Academia Mineira de Letras, Belo Horizonte, ano 84, v. 41, p. 103-115, 2006c. Cap. 16-19. Publicação parcial contendo textos de Milton Campos, João Lúcio, Aníbal Machado e Carlos Góis.

PORTELLA, Oswaldo O. A fábula. Revista Letras, Curitiba, v. 32, p. 119-138, 1983.

PUNTONI e TITAN JR. Samuel Titan Jr. (Org.). Estética: revistas do modernismo 1922-1929. São Paulo: Imprensa Oficial, 2014.

PUNTONI, R.; TITAN JR. S.; FERRAZ, E. Revista de Antropofagia: revistas do modernismo 1922-1929. São Paulo: Imprensa Oficial: Biblioteca Brasiliana Guita e José Mindlin, 2014.

SPENCE, Jonathan D. Em busca da China moderna: quatro séculos de história. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

WEG, Rosana. Caos e catástrofe na obra de Aníbal Machado. 1997. Dissertação (Mestrado em Lite-ratura Brasileira) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.

Published

2022-05-13

How to Cite

Teixeira, M. V. (2022). The Uncanny and the Modern in “O rato, o guarda-civil e o transatlântico”, from Aníbal Machado. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 32(1), 60–79. https://doi.org/10.35699/2317-2096.2022.34384

Issue

Section

Free Theme