Três mulheres de três pppês
A “Realistic Novel” by Paulo Emílio in the Context of the Brazilian Civil-military Dictatorship
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-2096.2024.51309Keywords:
Paulo Emilio Sales Gomes, Brazilian prose, 1970s, literature and dictatorship, literature and cinemaAbstract
This article seeks to discuss whether the book Três mulheres de três pppês (1977), written by the famous film critic Paulo Emílio Sales Gomes, mobilizes issues dear to the tradition of the realistic novel. Although the book is not exactly a novel, since it is made up of three narratives that are tacitly articulated, we will try to investigate whether the amusing and apparently unpretentious marital stories written by Paulo Emilio during the civil-military dictatorship that began in 1964 have the potential to seriously represent Brazilian historical moments. We also want to speculate whether the texts in Três mulheres de três pppês undertake an aesthetic investigation into the reality of the country.
Downloads
References
ABÍLIO, Ludmila. Sem maquiagem: o trabalho de um milhão de revendedoras de cosméticos. São Paulo: Boitempo, 2014.
ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2020.
ARANTES, Paulo. O novo tempo do mundo e outros estudos sobre a era da emergência. São Paulo: Boitempo, 2014.
ARANTES, Paulo. Sentimento da dialética na experiência intelectual brasileira: dialética e dualidade segundo Antonio Candido e Roberto Schwarz. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
AUERBACH, Erich. Mimesis: a representação da realidade na literatura ocidental. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.
AVELLAR, José Carlos. A teoria da relatividade. In: NOVAES, Adauto (org.). Anos 70: ainda sob a tempestade. 2. ed. Rio de Janeiro: Aeroplano / Senac Rio, 2005. p. 337-373.
CALDWELL, Helen. O Otelo brasileiro de Machado de Assis: um estudo de Dom Casmurro. Tradução de Fábio Fonseca de Melo. São Paulo: Ateliê editorial, 2021.
CANDIDO, Antonio. Esquema de Machado de Assis. In: Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul; São Paulo: Duas Cidades, 2004.
FRANCO, Renato. Itinerário político do romance pós-64: a festa. São Paulo: Ed. UNESP, 1998.
GOMES, Paulo Emilio Sales. Três mulheres de três pppês. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
LUKÁCS, Georg. A teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. Tradução de José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Duas Cidades/ Ed. 34, 2000.
LUKÁCS, Georg. Narrar ou descrever. Tradução de Giseh Vianna Konder. In: Ensaios sobre literatura. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968, p. 47-99.
KEHL, Maria Rita. Ela (a pornochanchada) dá o que elas gostam? entrevista com Paulo Emilio Sales Gomes. In: MENDES, Adilson (org). Encontros: Paulo Emilio Sales Gomes. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2014.
OTSUKA, Edu Teruki. Marcas da catástrofe: experiência urbana e indústria cultural em Rubem Fonseca, João Gilberto Noll e Chico Buarque. São Paulo: Nankin, 2001.
PACHECO, Ana Paula. Iracema, uma transa amazônica – road movie de um país interrompido. Peixe elétrico, n. 5, e-galáxia, 2016, p. 85-108.
PASTA, José. Pensamento e ficção em Paulo Emílio. In: GOMES, Paulo Emilio Sales. Três mulheres de três pppês. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. p. 129-154.
PUJOL, Alfredo. Machado de Assis: curso literário em sete conferências na Sociedade de Cultura Artística de São Paulo. Rio de Janeiro; São Paulo: Academia Brasileira de Letras; Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2007.
SANTIAGO, Silviano. Uma literatura nos trópicos. Recife: Cepe, 2019.
SCHWARZ, Roberto. Duas meninas. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
SCHWARZ, Roberto. “Cultura e política de 1964-1969”, “Sobre as Três mulheres de três pppês”. In: SCHWARZ, Roberto. O pai de família e outros estudos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978. p. 61-92.
SERRA AZUL GUIMARÃES, Carolina. A festa, A queda: romance e cinema no Brasil dos anos 1970. Orientadora: Ana Paula Pacheco. 184 f. Tese (Doutorado em Teoria Literária e Literatura Comparada) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2022. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8151/tde-03102022-155812/publico/2022_CarolinaSerraAzulGuimaraes_VOrig.pdf. Acesso em: 01 ago. 2024.
VIGNERON, Victor Santos. Do dois ao três, ou A reprodução da burrice paulista. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 80, p. 68-87, dez. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rieb/a/VpLVg96GHSLnNF8WvSjjY7N/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 09 jul. 2024.
XAVIER, Ismail. Alegorias do subdesenvolvimento: cinema novo, tropicalismo, cinema marginal. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carolina Serra Azul Guimarães (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).