O Esquema romântico de El matadero de Echeverría:
a violência como identidade estética do texto literário argentino
Palabras clave:
Echeverría, El matadero, violência, escrita literária, história, history, literary writing, violenceResumen
Resumo: Discute-se a característica romântica de criação de uma identidade de nação, no conto El matadero de Echeverría. Percebe-se, primeiramente, que a própria busca dessa cor local, daquilo que representaria o nacional, já se torna uma importante característica da literatura argentina. No conto, esta busca se revela no plano estético, quando a violência é posta como elemento típico da história e da escrita literária latino-americana. Echeverría, então, ultrapassa a conturbada realidade nacional, dos primeiros anos de independência, desvelando esteticamente a violência na escrita literária do conto. Trazem-se, então, textos contemporâneos ao El matadero, como o Facundo de Sarmiento (2011) e o livro de ensaios de Ébelot (1992), para mostrar como Echeverría plasma a temática da violência em um texto que denota ares da estética realista, mas se conflui dentro do esquema romântico de busca por uma identidade de nação.
Palavras-chave: Echeverría; El matadero; violência; escrita literária; história.
Abstract: It presents a discussion on the romantic characteristic of creating a nation’s identity in the short story El matadero by Echeverría. At first, it is noticed that these arching for local color, for what it would represent a nation, has already become an important featurein Argentine literature. This search is revealed on the aesthetic level, when violence is placed as a typical element of Latin American history and literary writing. Echeverría goes beyond the nation’s first years of independence and its troubled reality, aesthetically revealing this violence in the short story literary writing. Subsequently, contemporary texts are brought to El matadero, such as Facundo de Sarmiento (2011) and the book of essays by Ébelot (1992), in order to show how Echeverría forges the theme of violence in a text that denotes features of realistic aesthetics, but converges within the romantic scheme of searching for a nation’s identity.
Keywords: Echeverría; El matadero; violence; literary writing; history.
Descargas
Citas
BENÍTEZ-ROJO, Antonio. La novela hispanoamericana del siglo XIX. In: GONZÁLEZ ECHEVARRÍA, Roberto; PUPO-WALKER, Enrique (eds.). Historia de la literatura hispanoamericana I. Del descubrimiento al modernismo. Madrid: Editorial Gredos, 2006. p. 431-498.
COSTA LIMA, Luiz. Literatura. In: COSTA LIMA, Luiz. História. Ficção. Literatura. São Paulo: Cia. das Letras, 2006. p. 319-372.
ÉBELOT, Alfred. La pampa: Moeurs Sud-Américaines. Paris: Zulma, 1992. (Collection Hors Barrière)
ECHEVERRÍA, Esteban. El matadero. Valparaíso: Editorial del Cardo, 2003. Disponível em: <https://biblioteca.org.ar/libros/70300.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2022.
ECHEVERRÍA, Esteban. Fondo y forma en las obras de imaginación. In: ECHEVERRÍA, Esteban. Páginas literarias: seguidas de los fundamentos de una estética romántica. Buenos Aires: El Ateneo, 1928. p. 139-149.
EL MATADERO, de Esteban Echeverría. Direção de Gabriel Reches e participação especial de Josefina Ludmer. Buenos Aires: Biblioteca Nacional Mariano Moreno, 2016. Vídeo online (5m22s). Disponível em:<https://www.youtube.com/watch?v=kovPh6QjlSU>. Acesso em: 17 jan. 2022.
FALBEL, Nachman. Os fundamentos históricos do romantismo. In: GUINSBURG, Jacob (Org.). O romantismo. São Paulo: Editora Perspectiva, 1985. p. 23-30.
FERNÁNDEZ, Nancy. Ficciones de lo nacional: Echeverría, Bustos Domecq, Ascasubi; el grupo Literal, Zelarayán y los hermanos Lamborghini. Cuadernos de literatura. v. 16 n. 32, p. 98-111, jul-dec de 2012.
FERRER PLAZA, Carlos. Poética de la novela del dictador hispanoamericano: origen, evolución y agotamiento de un subgénero novelístico. 2016. 495 f. Tesis (Doctorado en Las literaturas hispánicas y los géneros literarios en el contexto occidental) – Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Autónoma de Madrid, Madrid, 2016.
IMBERT, Enrique Anderson. La colonia: cien años de república. In: IMBERT, Enrique Anderson. Historia de la literatura hispanoamericana. 4. ed. v. 1. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 1962. (Colección Breviarios del Fondo de Cultura Económica).
JITRIK, Noé. Echeverría y la realidad nacional. San Vicente del Raspeig: Universidad de Alicante; Fundación Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2010. Não paginado. Disponível em: <http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/echeverria-y-la-realidad-nacional/html/ccc6549c-523c-11e1-b1fb-00163ebf5e63_1.html>. Acesso em: 04 jan. 2022.
LUDMER, Josefina. El género gauchesco. In: GONZÁLEZ ECHEVARRÍA, Roberto; PUPO-WALKER, Enrique. (Eds.). Historia de la literatura hispanoamericana I. Del descubrimiento al modernismo. Madrid: Gredos, 2006. p. 614-629.
PIGLIA, Ricardo. Echeverría y el lugar de la ficción. In: PIGLIA, Ricardo. La Argentina en pedazos. Buenos Aires: Ediciones de la Urraca, 1993. p. 8-11. (Colección Fierro).
RAVETTI, Graciela. Nem pedra na pedra, nem ar no ar: reflexões sobre literatura latino-americana. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
ROSENFELD, Anatol; GUINSBURG, Jacob. Romantismo e classicismo. In: GUINSBURG, Jacob (Org.). O romantismo. São Paulo: Editora Perspectiva, 1985. p. 261-274.
SAER, Juan José. El río sin orillas. 2. ed. Buenos Aires: Alianza Editorial, 2012.
SARMIENTO, Domingo Faustino. Facundo: civilización y barbarie. Madrid: Cátedra, 2011.
SORBILLE, Martín. Echeverría y “El matadero”: anticipación del mito freudiano y paternidad de la Argentina moderna. Iberoamericana, v. 7, n. 25, p. 23-42, 2007. Disponível em: <http://www.iai.spk-berlin.de/fileadmin/dokumentenbibliothek/Iberoamericana/2007/Nr_25/25_Sorbille.pdf>. Acesso em: 08 jan. 2022.
VIÑAS, David. El escritor liberal romántico. In: VIÑAS, David. Literatura argentina y realidad política: de Sarmiento a Cortázar. Buenos Aires: Ediciones Siglo Veinte, 1971. p. 4-27.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Raquel Alves Mota (Autor)
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).