A estrofe alcaica e a genialidade da Ode I,37
DOI :
https://doi.org/10.17851/2317-2096.22.1.92-110Mots-clés :
estrofe alcaica, poesia latina, Horácio, odes, escrita artísticaRésumé
Das 37 odes escritas em versos alcaicos por Horácio, a I,37 é uma das mais belas. Essa estrofe tem como característica a variedade das linhas métricas: as duas primeiras linhas são divididas em dois cola, jâmbico e datílico; a terceira é uma linha jâmbica e a quarta, uma linha datílica. Essa estrutura favorece as expressões exortativas e cívicas. Na Ode I,37, Horácio explora as características da estrofe alcaica selecionando, para cada parte do verso, palavras e expressões convenientes à impressão rítmica dessa diferenciada estrutura. Horácio escolhe suas palavras, ritmos e imagens conscientemente e com grande cuidado.
Téléchargements
Références
BONAVIA-HUNT, Noel A. Horace the minstrel: a practical and aesthetic study of his aeolic verse. Kineton: The Roundwood Press, 1969.
DANGEL, Jacqueline (Ed.). Le poete architecte: arts metriques et art poetique latins. Paris: Peeters, 2001.
GLARE, P. G. W. (Ed.). Oxford latin dictionary. London: Oxford University Press, 2005.
GRIMAL, Pierre. Le lyrisme à Rome. Paris: PUF, 1978.
HORACE. Horace, Odes et Epodes. Texte établi et traduit par F. Villeneuve. 10. ed. Paris: Les Belles Lettres, 2002. tome 1.
HARRISON, E. Verse Weight. The Classical Quarterly, v. 8, p. 206-211, July 1914.
HORACE. Œuvres. Texte latin avec un commentaire critique et explicative, des introductions e des notes par F. Plessis et P. Lejay. Paris: Hachette, 1917.
MAROUZAEU, J. Horace artiste de sons. Mnemosyne, v. 4, p. 85-94, 1936.
MAROUZAEU, J. Quelques aspects de la formation du latin litteraire. Paris: Klincksieck, 1949.
MAROUZAEU, J. Traité de stylistique latine. Paris: Les Belles Lettres, 1954.
MARTIN, F. Les mots latins: groupés par familles étymologiques. Paris: Hachette, 1941.
OWEN LEE, M. Word, sound, and image in the odes of Horace. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1969.
PARATORE, Ettore. História da literatura latina. Lisboa: Gulbenkian, 1983.
PEREIRA, Maria Helena da Rocha. Estudos de história da cultura clássica. Lisboa: Gulbenkian, 1984. v. I: Cultura Grega e v. II: Cultura Romana.
RAMOS, Maria Luíza. Fenomenologia da obra literária. Rio de Janeiro: Forense, 1974.
REID, David. Horace Odes Book 1.37. Disponível em: www.Angelfire.com/art/architecture/articles/devin.htm. Acesso em: 15 out. 2005.
SOUZA, Antônio José de. Tratado dos prefixos e sufixos da língua latina e sua sinonímia. Rio de Janeiro: Alves & Cia, 1868.
TATIT, Luiz. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: Edusp, 1996.
TOSI, Claudia Facchini. Euphonia: studi di fonostilistica (Virgilio Orazio Apuleio). Bologna: Patrón Editore, 2000.
TRINGALI, Dante. A arte poética de Horácio. Ed. bilíngue. São Paulo: Musa, 1994.
WEST, M. L. Greek metre. Oxford: Oxford University Press, 1982.
WILKINSON, M. A. Horace & His Lyric Poetry. Cambridge: Cambridge University Press, 1968.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Heloisa M. Penna (Autor) 2012
Ce travail est disponible sous la licence Creative Commons Attribution 4.0 International .
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).