Crime e arte: da crucifixão de Cristo ao ataque contra o World Trade Center
DOI :
https://doi.org/10.17851/2317-2096.23.1.85-95Mots-clés :
crime e arte, crime e ideologia, crime como performanceRésumé
O trabalho focaliza a criminalidade como temática recorrente da arte ocidental, de seus primórdios até a pós-modernidade. Começando pela Ilíada, ou, na iconografia cristã, pelas incontáveis representações da execução de Cristo, as criações artísticas, na literatura como nas outras artes, repetidamente focalizam ações violentas e criminosas, com frequentes referências bíblicas, mitológicas ou históricas. O texto detém-se nas motivações ideológicas subjacentes a esses produtos culturais, bem como na “banalidade do mal”, ilustrada por algumas ações rotuladas de arte na pós-modernidade.
Téléchargements
Références
ARENDT, Hannah. Eichmann in Jerusalem: a report on the banality of evil. New York: Penguin, 2006, Kindle edition.
ADORNO, Theodor. Educação após Auschwitz. Palavras e sinais: modelos críticos. Trad. Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Paz e Terra, 1995.
ADORNO, Theodor. O que significa elaborar o passado. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 1995.
BIRCH, Helen. Moving targets: women, murder, and representation. Berkeley: University of California Press, 1994.
CHARNEY, Noah. Art and crime: exploring the dark side of the art world. Westport: Praeger, 2009.
DANTO, Arthur. The abuse of beauty: aesthetics and the concept of art. Peru: Open Court, 2003.
FABRINI, Ricardo Nascimento. A arte depois das vanguardas. Campinas: Ed. Unicamp, 2002.
GALARD, Jean. La beauté à outrance, reflexions sur l’abus esthétique. Arles, Bouches- du-Rhône: Actes Sud, 2004.
GREGORIOU, Christiana. Constructing crime: discourse and cultural representations of crime and deviance. New York: Palgrave Macmillan, 2012.
HELLER, Dana. Shooting Solanas: radical feminist history and the technology of failure. Disponível em: www.jstor.org/stable/3178456. Acesso em 10 dez. 2012.
HESFORD, Victoria; Diedrich, Lisa. Feminist time against nation time: gender, politics, and the nation-state in an age of permanent war. Lanham, MD: Lexington, 2008.
HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos. O breve século 20, 1914-1991. Trad. Marcos Santarrita. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
MENDES JÚNIOR, Luiz Alberto. Memórias de um sobrevivente. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
MIRANDA, Ana. Arte e crime em rota de convergência. Folha de S.Paulo, Mais!, 17 mar. 2002, p. 3.
SMITH, Winston. Art crime. San Francisco: Last Gasp, 1999.
TANNER, Laura E. Holding on to 9/11: the shifting grounds of materiality. PMLA, v. 127, n. 1, Jan. 2012, p. 58-76. Disponível em: http://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Valerie_Solanas. Acesso em: 10 dez. 2012.
Téléchargements
Publiée
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Copyright Solange Ribeiro Oliveira (Autor) 2013

Ce travail est disponible sous la licence Creative Commons Attribution 4.0 International .
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).