Practical reasons of Ileana Diéguez Caballero’s expanded theatricality and two scenic devices from playwright/activist João Dias Turchi

Authors

  • Jorge Alves Santana Universidade Federal de Goiás Author

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.26.1.107-128

Keywords:

Ileana Diéguez Caballero, João Dias Turchi, expanded theatricality, segmentarity social-aesthetics

Abstract

We open in this study a dialogue between aspects of the reflections and practices of expanded theatricality in its dimension of liminalidad, developed by Ileana Diéguez Caballero, and the social-aesthetics actions articulated by playwright João Dias Turchi and his production group, in Máquina de escrever reticências and mainly in Planta (design, direction and texts co-authored with Gustavo Colombini). The first, produced by SESI-British Council in 2013, and the second, by the X Bienal de Arquitetura de São Paulo in 2014. This theoretical-analytical framework of scenic actions is part of a bigger perspective of current practices, of socio-political character, and mainly collective, in Latin America. In the Brazilian specific context such contemporary experiments and activism are observed in São Paulo, one of the representative and exponent microcosms of production and diffusion of cultural trends to Brazil and to other Latin American countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jorge Alves Santana, Universidade Federal de Goiás

    Prof. Dr. Associado III da Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás.

References

AUGÉ, Marc. Não lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Tradução de Maria Lúcia Pereira. Campinas: Papirus, 2012.

AUGÉ, Marc. Por uma antropologia da mobilidade. Tradução de Bruno César Cavalcanti e Rachel Rocha de Almeida Barros. Maceió: EDUFAL/UNESP, 2010.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2006.

CORNAGO, Óscar. La teatralidad como paradigma de la modernidad: una perspectiva de análisis comparado de los sistemas estéticos en el siglo XX. Hispanic Research Journal, CSIC-Madri, v. 6, n. 2, p. 155-170, jun. 2005.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Tradução de Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Imago, 1977.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Aurélio Guerra Neto et al. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1996. v. 3.

DIÉGUEZ CABALLERO, Ileana. Desmontagem cênica. Rascunhos – Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas. Universidade de Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 5-12, jan.-jun. 2014.

DIÉGUEZ CABALLERO, Ileana. Escenarios y teatralidades liminales. Prácticas artísticas y socioestéticas. Disponível em: https://inquietando.wordpress.com/textos-2/escenarios-y-teatralidades-liminales-practicas-artisticas-y-socioesteticas. Acesso em: 5 jan. 2016.

DIÉGUEZ CABALLERO, Ileana. Un teatro sin teatro: la teatralidad como campo expandido. Revista Sala Preta, PPGAC, Universidade de São de Paulo, v. 14, n. 1, p. 125-129, 2014.

DRA. ILEANA Diéguez Caballero. Disponível em: http://dcsh.cua.uam.mx/profesores/dra-ileana-dieguez-caballero/. Acesso em: 5 jan. 2016.

FÉRAL, Josette. Teatro, teoría y práctica: más allá de las fronteras. Buenos Aires: Galerna, 2004.

HARAWAY, Donna. O manifesto ciborgue. In: TADEU, Tomaz (Org. e trad.). Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

INSTITUTO DE ARQUITETOS DO BRASIL, DEPARTAMENTO DE SÃO PAULO. Edital – chamada aberta. Disponível em: http://www.iabsp.org.br/edital_chamadaaberta_xbienaldearquiteura.pdf. Acesso em: 7 jan. 2016.

MARTINS, Adolfo. A reflexão sobre o espaço público em Planta. 3 dez. 2013. Disponível em: http://www.naosoogato.com.br/cultura/reflexao-sobre-o-espaco-publico-em-planta/. Acesso em: 7 jan. 2016.

TURCHI, João Dias. Máquina de escrever reticências. Núcleo de Dramaturgia SESI – British Council. São Paulo, 2012. v. 2, 36 p. Inédito fornecido pelo autor.

TURCHI, João Dias; COLOMBINI, Gustavo. Planta. Teatro instalação para a X Bienal de Arquitetura de São Paulo, 2013, 3 p. Inédito fornecido pelos autores. No prelo.

Published

2016-07-01

Issue

Section

Dossiê - Teatro e Política na América Latina

How to Cite

Santana, J. A. (2016). Practical reasons of Ileana Diéguez Caballero’s expanded theatricality and two scenic devices from playwright/activist João Dias Turchi. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 26(1), 107-128. https://doi.org/10.17851/2317-2096.26.1.107-128