The Labyrinth of Images in “Viva mi fama”, by Carlos Fuentes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-2096.2025.53354

Keywords:

Ekphrasis, “Viva mi fama”, Carlos Fuentes, latin american literature, literature and the visual arts, bullfighting

Abstract

This article deals with the textual representations of images in the novel “Viva mi fama”, by the Mexican writer Carlos Fuentes, based on the concept of ekphrasis. By analyzing excerpts of the literary work, it is demonstrated that the description of works of art – both real and fictional – by the Spanish painter Francisco de Goya are used as symbolic elements and for narrative construction, according to the parameters of ekphrasis proposed by Tamar Yacobi (1995). The inclusion of the photographic image in Goya´s historical time in the fictional narrative is analyzed using the theory by Vilém Flusser (2009), which associates photography with magical thought, and related with the symbolic universe of the Spanish tradition of the bullfights, employing aspects from the research by Mariate Cobaleda (2013).

Downloads

Download data is not yet available.

References

COBALEDA, Mariate. El simbolismo del toro: la lidia como cultura y espejo de humanidad. Madrid: Biblioteca Nueva, 2013.

DINIZ, Thaïs Flores Nogueira. Literatura, tradução, adaptação e intermidialidade: entrevista com Thaïs Flores Nogueira Diniz. Entrevistadores: Cleber da Silva Luz, Vanessa Luiza de Wallau, Liliam Cristina Marins. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 43, n. 1, jan./jun. 2021. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciLangCult/article/view/57725. Acesso em: 24 jun. 2024.

EKPHRASIS. In: HERMAN, David; JAHN, Manfred; RYAN, Marie-Laure. Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. London/New York: Routledge, 2008. p. 133-134.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Sinergia Relume Dumará, 2009.

FUENTES, Carlos. O espelho enterrado: reflexões sobre a Espanha e o Novo Mundo. Tradução: Mauro Gama. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.

FUENTES, Carlos. Viva mi fama. In: FUENTES, Carlos. Constancia y otras novelas para vírgenes. Cidade do México: Penguin Random House, 2016 [e-book]. pos. 2270-3640.

GOYA, Francisco de. O sonho da razão produz monstros. Da série Os caprichos, 1797-1799. Disponível em: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Francisco_Jos%C3%A9_de_Goya_y_Lucientes_-_The_sleep_of_reason_produces_monsters_(No._43),_from_Los_Caprichos_-_Google_Art_Project.jpg. Acesso em: 25 jun. 2024.

GOYA, Francisco de. Retrato do matador Pedro Romero. 1795. Disponível em: https://es.wikipedia.org/wiki/Retrato_de_Pedro_Romero. Acesso em: 25 jun. 2024.

GOYA, Francisco de. A maja vestida, 1800-1807, óleo sobre lienzo. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/A_maja_vestida#/media/Ficheiro:Maja_vestida_(Prado).jpg. Acesso em: 25 jun. 2024.

LESSING, Gotthold Ephraim. Laocoonte ou sobre as fronteiras da pintura e da poesia. Tradução, introdução e notas de Márcio Seligmann-Silva. São Paulo: Iluminuras, 1998.

YACOBI, Tamar. Pictorial Models and Narrative Ekphrasis. Poetics Today, Durham, North Carolina, EUA, v. 16, n. 4, p. 599-649, Winter 1995.

Published

2025-03-31

Issue

Section

Dossiê - Textos e imagens: transparência e opacidade

How to Cite

Nunes, F. V. (2025). The Labyrinth of Images in “Viva mi fama”, by Carlos Fuentes. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 35(1), 111-126. https://doi.org/10.35699/2317-2096.2025.53354