Guidelines for interpreting drawings

improving the approach toward children in dental offices

Authors

  • Andreza Cristina de Lima Targino Massoni Universidade de Pernambuco
  • Jainara Maria Soares Ferreira Universidade de Pernambuco
  • Viviane Colares Universidade de Pernambuco
  • Ricardo Cavalcante Duarte Universidade Federal da Paraíba

Keywords:

Psychological techniques, Pediatric dentistry

Abstract

One of the main benefits for the dental care of children is the building of a relationship of trust with the dentist, thus rendering the knowledge of the child’s psycho-social development essential. Drawings of human figures contain a rich source of information, reflecting an individual’s interaction with the environment. This study aimed to draft guidelines to interpret children’s drawings related to dentists in an attempt to use these drawings in dentist’s approaches toward children in dental offices. The sample included 43 children from public and private schools in the city of João Pessoa, PB Brazil, between the ages of 7 and 12, who created drawings related to their understanding of a dentist. The interpretation of the drawings was performed independently by two examiners. After, the Kappa coefficient was applied to verify the level of agreement, which obtained an optimal Kappa value (0.88). By and large, the dentist’s image was drawn in a positive light. The guideline proposed to interpret the drawings is an easy-to-use auxiliary method for dentists which is used to obtain additional information about the perception children have of dental treatment, thus enabling a better approach toward the patient during dental care and helping to formulate a better patient-dentist relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Pinkham JR. Observation and interpretation of the child dental patient’s behavior. Pediatr Dent. 1979; 1:21-6.

Klatchoian DA. O comportamento da criança como elemento chave em odontopediatria. J Bras Odontopediatr Odontol Bebê 1998; 1:102-9.

Colares V, Rosenblatt A. Administração do comportamento do paciente infantil. In: Rosenblatt A. Clínica odonto pediátrica: uma abordagem preventiva. Recife: EDUPE; 1998. p.39-52.

Nóbrega MS. Importância dos conhecimentos psicológicos em odontopediatria. Odont Mod. 1995; 22:10-8.

Colares V, Santos MF. Visão que a criança tem do dentista através da interpretação de desenhos. Rev ABO Nac. 2000; 7:359-63.

Neder M. Evolução dos desenhos. Como estudar desenhos de crianças. Bol Psicol 1955; 6/7:139- 44.

Kolck OL. Interpretação psicológica de desenhos. 5 ed São Paulo: Pioneira Ltda; 1968.

Luquet GH. O desenho infantil. 5 ed. Lisboa: Companhia Editora do Minho; 1969.

Eichenbaum IW, Dunn NA. Projective drawings by children under repeated dental stress. J Dent Child. 1971; 38:164-74.

Klepsch M, Logie L. Crianças desenham e comunicam: uma introdução aos usos projetivos de desenhos infantis da figura humana. 7 ed. Porto Alegre: Artes Médicas. 1984.

Cariola TC, Martins RP. O desenho da figura humana realizado por crianças de visão subnormal. Pediatr Mod. 2001; 37:658-64.

Silva SM. Condições Sociais da Constituição do Desenho Infantil. Psicol USP 1989; 9:1-13.

Angeline AL, Kolck OL. Alguns estudos psicológicos em desenhos livres de crianças brasileiras. Bol Psicol 1967; 18/19:85-90.

Bordoni T. Descoberta de um universo: a evolução do desenho infantil. Linha Direta 2000.Disponível em: < http://www.profala.com/arteducesp62.htm >

Silva SR, Guedes-Pinto AC, Reginato SM, Chippari M. A percepção da criança com relação à odontopediatria: um acréscimo da psicologia a odontologia. Rev Odontopediatr. 1992; 127-55.

Sandrini JC, Bonacin P, Christóforo LR. Reações minfantis frente ao atendimento odontológico e suas manifestações psíquicas. J Bras Odontopediatr Odontol Bebê 1998; 1:75-89.

Colares V, Arribas BS, Frei D, Lira MF. A percepção do dentista pela criança surda. Rev Fac Odontol Pernamb. 1999; 17:33-40.

Machover K. Personality projection in the drawnings of the human figure. Springfield:Charles CT, 1949.

Kolck OL, Kolck TV. Análise de itens de desenhos da figura humana de um grupo de crianças de 8 anos de idade. Bol Psicol 1972; 24:43-57.

Koppitz EM. El dibujo de la figura humana en los niños: evaluación psicológica. Buenos Aires: Guadalupe; 1976.

Van Kolck OL. Técnicas de exame psicológico e suas aplicações no Brasil: Testes de aptidão. Petrópolis: Vozes;1981.

Di Leo JH. A interpretação do desenho infantil. 3 ed. Tradução Marlene Neves Strey. Porto Alegre: Artes Médicas; 1991.

Landis JR, Koch GG. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics. 1977; 33:159-74

Published

2016-03-14

How to Cite

Massoni, A. C. de L. T., Ferreira, J. M. S., Colares, V., & Duarte, R. C. (2016). Guidelines for interpreting drawings: improving the approach toward children in dental offices. Arquivos Em Odontologia, 44(3). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/arquivosemodontologia/article/view/3476

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)