SPECIALIZED EDUCATIONAL ASSISTANCE IN FULL-TIME SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/edur.v41i41.49296

Keywords:

special education, educational public policies, policy cycle approach, specialized educational assistance, integral education

Abstract

The contemporary proposalsfor inclusive and sustainable educational policies are fundamental to overcoming inequalities, as are Special Education from the perspective of inclusive education and full-time Comprehensive Education. Public educational policies recommend the provision of Specialized Educational Assistance (SEA) to Special Education students in the Multifunctional Resource Room during school hours, as well as envisaging an increase in the provision of full-time education. Based on the theoretical-methodological frameworkof the Policy Cycle Approach, the present study aimed to analyze how specialized educational assistance is offered in full-time schools, given that the student must stay for seven clock hours, on average, in the educational unit. Data collection involved documents, questionnaires and systematic observation in full-time schools with enrollment of public special education students. The results suggest that the policies of Integral Education and Special Education from the perspective of inclusive education have similarities and are consistent, however, there are still serious conflicts between the two policies that need to be better balanced.

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Author Biographies

  • Amanda Santana Gomes-Silva, UFSCar

    Graduação em Pedagogia pela Universidade Paulista (2011). Especialização em Educação Especial Inclusiva com ênfase em Altas Habilidades/Superdotação. Mestra e Doutoranda em Educação Especial pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Especial na UFSCar. Membra do Grupo de Pesquisa FOREESP (Formação de Recursos Humanos e Ensino em Educação Especial). Atualmente é professora de AEE na Sala de Recursos Multifuncionais (SRM) na Prefeitura de São Paulo. Professora da Disciplina "Planejamento Educacional Individualizado e Práticas Educativas para o Aluno Autista" no curso de Aperfeiçoamento em Transtorno do Espectro Autista (TEA) do Centro Universitário Assunção - UNIFAI. Experiências na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: educação especial, educação integral, política educacional, ensino colaborativo, políticas públicas e inclusão.

  • Enicéia Gonçalves Mendes, UFSCar

    Doutorado em Psicologia pelo IP-USP (1995), Mestrado em Educação Especial na UFSCar, Graduação em Psicologia na FCLRP-USP. Professora Titular da Universidade Federal de São Carlos, docente do Depto de Psicologia, do Programa de Pós-Graduaçao em Educação Especial, coordenadora da rede de pesquisadores do Observatório Nacional de Educação Especial (ONEESP), líder do Grupo de Pesquisa sobre Formação de Recursos Humanos em Educação Especial (GP-FOREESP). Estágios no exterior (Estados Unidos, França, México e Peru), e pós-doutorado na Université Paris V- Sorbonne na França (2007-2008) e na Universidade de Salamanca na Espanha (2017-2018). Ex-Presidente da Associação Brasileira de Pesquisadores da Educação Especial- ABPEE (2013-2016). Presidente da comissão Organizadora do IV, V, VI, VII e VIII Congresso Brasileiro de Educação Especial (CBEE). Ex- Membro do Comitê Assessor do CNPq (2015-2016). Ex- Membro da Comissão de Avaliação de Programas de Pós-Graduação da CAPES (2005-2006). Atua em comissões de avaliação da FAPERJ, de Assessoria do INEP e consultoria Ad Hoc às agências: CNPq, CAPES, FAPESP. Bolsista Produtividade em Pesquisa 1B do CNPq. Citações: h-index 4 na Base Scopus; Índice h=32 e Índice i10=83 na Base Google Scholar.

Published

2025-02-10

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Artigos

How to Cite

1.
SPECIALIZED EDUCATIONAL ASSISTANCE IN FULL-TIME SCHOOLS. edur [Internet]. 2025 Feb. 10 [cited 2025 Dec. 25];41(41). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/49296