DIGITAL TEACHING COMPETENCE MODEL

Authors

Keywords:

Digital teaching competence, Technology, Education, Teacher training

Abstract

Objective: Digital teaching competence is recent in scientific debates in Brazil. This theme is expanding and is related to the use of digital technologies in education, especially with remote teaching in times of the Coronavirus pandemic. Therefore, it aims to identify in the literature what are the digital skills necessary for teaching work. Methods: The theme is discussed based on international literature, with a mixed approach, that is, it has quantitative aspects that uses a method of bibliometric and qualitative analysis with content analysis. For this, 120 articles from the Web of Science, Scopus and Science Direct databases were selected, with a search carried out with the term digital teaching competence, in the English language and with a time filter from 2015 to 2020. Results: terms that are used for express the integration of digital technology with education and represent digital competence. Content analysis indicates that in the teaching profession, six categories of digital competence are identified, which involve the handling of digital tools, information and communication competencies, knowledge and skills to teach or pedagogical skills, to self-develop and to address issues socio-cultural aspects that permeate the teaching work. Conclusion: The identified categories constitute a still unexplored model of digital teaching competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eloni dos Santos Perin, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda em Gestão da Informação - UFPR,  Mestrado em Ciência, Gestão e Tecnologia da Informação - UFPR (2017). Especialização em Gestão Pública -UEPG (2014), Bacharelado em Administração Pública UEPG/UAB (2013), Especialização em Educação - Psicopedagogia IBPEX (2002) e Graduação em Licenciatura em Matemática com Habilitação em Física - UEPG (1998). Professora pertencente ao Quadro Próprio do Magistério (2003) e PDE (2013) na Secretaria de Estado da Educação do Paraná - SEED-PR. Experiência na área de Educação, nos níveis Fundamental, Médio e Técnico. Atualmente na função Técnico-Pedagógica atuando com formação de professores. Pesquisa nas áreas de Educação, Administração Pública, Gestão da Informação, Formação de Professores e Competências Digitais.

Maria do Carmo Duarte Freitas, Universidade Federal do Paraná

Professora Titular da Universidade Federal do Paraná, graduada em Engenharia Civil pela Universidade de Fortaleza (1996), mestrado e doutorado na Engenharia de Produção e Sistemas pela Universidade Federal de Santa Catarina (1999, 2003) e pós-doutorado em Educação na Universidade de Málaga (2016). Vice-coordenadora do PPG em Gestão da Informação e atua também no PPG em Engenharia Civil. É bolsista produtividade da Fundação Araucária de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Participa de uma Rede de Educação Superior Iberoamericana - RESIB - com quem compartilha investigações no campo da inovação em educação com ênfase na formação de competência docente digital, educação aberta, Massive Open Online Courses (MOOCs), aprendizagem colaborativa, modelagem e avaliação de curso por competência. Agregou as suas pesquisas na área de engenharia o aprendizado com colegas da gestão da informação e do conhecimento ampliando e inserido temas como engenharia da Informação e do Conhecimento, Lean Thinking e as aplicações do Lean Office e Lean Information, soluções tecnológicas e sustentabilidade aplicada a construção civil - economia circular. Os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável - ODS - estão presentes em todas as suas pesquisas.

Taiane Ritta Coelho, Universidade Federal do Paraná

Doutora em Administração FGV-EAESP, ênfase em administração e análise de TI, e Mestre pela UFPR, na área de tecnologia e inovação. ... Experiência na área de Administração, com ênfase em planejamento, controle e gestão de projetos, adquiridas ao longo da carreira.

Published

2023-08-25

How to Cite

dos Santos Perin, E., Duarte Freitas, M. do C., & Ritta Coelho, T. . (2023). DIGITAL TEACHING COMPETENCE MODEL. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35344

Issue

Section

Artigos