Caçadores de esperança: a conquista da escrita por jovens hortigranjeiros de Ibirité

Authors

Keywords:

Escrita, Jovens hortigranjeiros de Ibirité

Abstract

O objetivo deste trabalho foi realizar um esforço de aproximação do universo simbólico, compartilhado por jovens hortigranjeiros do município de Ibirité, a fim Fe visualizar as suas representações elaboradas em torno do uso da língua escrita.

O universo de sujeitos que participaram da pesquisa cursaram até a “quarta-serie do curso primário”, constituindo –se supostamente num grupo alfabetizado, portanto de supostos usuários da língua escrita.

Esta aproximação permitiu descobrir alguns eixos determinantes das representações formuladas em torno desse objeto de cultura- a Língua Escrita.

Nesse sentido foram apontadas as articulações e contradições existentes entre as práticas de leitura e escrita e o mundo do trabalho, além de descrever as mediações realizadas pela concepção escolar de uso da língua escrita, por outro lado verificou-se a determinação do campo religioso na elaboração de concepções fundamentais que mediatizam as principais práticas de leitura e escrita, e por fim procurou-se demonstrar em que medida estas representações e usos da língua escrita estão articuladas com processos amplos de transformação “roceiro” em cidadão. Trata-se de um processo de transformação de referências de vida no qual o uso da língua escrita termina por ocupar lugar preponderante.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eucidio Pimenta Arruda, Universidade Federal de Minas Gerais

  Graduated in History from the Federal University of Minas Gerais (1999), Master and Doctor in Education from UFMG (2002 and 2009). He worked at the State University of Minas Gerais between 2002 and 2005, in the areas of Education, Technology and Methodology of Teaching History. He worked at Fumec University between 2002 and 2008, where he worked as an EaD director, Coordinator of the Veredas Project, Coordinator of the Specialization sector and developed several research and extension projects. He worked at the Federal University of Uberlândia (UFU) between July 2008 and August 2012, as a permanent professor in the Graduate Program in Education (PPGED / FACED / UFU), professor in the Pedagogy and Communication courses, coordinator of the Pedagogy course a Distance FACED / UAB / UFU and as responsible for the Technology area of ​​the Distance Education Center at UFU. Member of the Brazilian History Teaching Association (ABEH). Member of the National History Association (ANPUH). Since August 2012 he has worked at the Faculty of Education of the Federal University of Minas Gerais (FaE / UFMG), in the area of ​​Public Policies in Education and Information and Communication Technologies. He is currently the coordinator of the Open University of Brazil system at UFMG. Author of the books: Cyberprofessor: New Technologies, Teaching and Teaching Work (Autentica, 2004), Learning and digital games (Alinea, 2011) and Fundamentals for the development of digital games (Tekne, 2014). It has several published book chapters, as well as articles in scientific journals. He develops research projects funded by CNPq and FAPEMIG in the area of ​​computational modeling, teacher training and teaching and learning through museums.      

Published

2023-05-29

How to Cite

Arruda, E. P., & Carlos Henrique de Souza Gerken. (2023). Caçadores de esperança: a conquista da escrita por jovens hortigranjeiros de Ibirité. Educação Em Revista, 8(15). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44719