ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES

Authors

Keywords:

affectivity, Postgraduate studies, University pedagogy

Abstract

The affective dimension in pedagogical mediation has been the object of study in the educational area since the end of the 90s of the last century, so that scientific productions in the area have sought to understand how affectivity relates to the teaching-learning processes . Based on Vygotsky and Wallon's predictions about learning and affectivity, this article aims to investigate the impacts of the discipline ED707 "Development and Learning", offered in the Graduate Program of FE/Unicamp since 1988, on students who took de course. The method envolved document analysis of the discipline's archives, sessions and interviews with some students who attended the discipline between the years 2009 to 2019. The data suggest that the experiences lived in the classroom produced notable effects on the life history of the students, both academically and professionally, which may explain the continuous offer of that discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natália Mazzilli Dias, Unicamp

Orientadora educacional na empresa Sim Inova. Mestra em Educação na Universidade Estadual de Campinas, na linha de Psicologia e Educação, orientada pelo Prof. Dr. Sérgio Leite. Membro do Grupo do Afeto (FE/Unicamp). Cursa Psicologia na UniMAX. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho", na Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara.

Sérgio Antônio da Silva Leite, Unicamp

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1971), mestrado (1976) e doutorado pela Universidade de São Paulo (1980). Atualmente é professor titular aposentado da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de Psicologia Educacional, onde desenvolve atividades de ensino, pesquisa e orientação nos seguintes temas: afetividade, alfabetização e letramento, formação de professores, ensino e aprendizagem, ensino superior. Foi Diretor da Faculdade de Educação da Unicamp, no período de 2008 a 20012. Coordenou, de 2013 a 2017, o EA2- Espaço de Apoio ao Ensino e Aprendizagem, órgão vinculado à Pró-Reitoria de Graduação da Unicamp, com o objetivo de desenvolver políticas de aprimoramento ao ensino de graduação, em toda a universidade. Coordena o Grupo do Afeto , vinculado ao grupo de pesquisa ALLE/AULA da FE/Unicamp.

Isabella Leão Gasparini, Unicamp

Professora de educação básica I na Prefeitura Municipal de Valinhos. Cursando atualmente o Mestrado Acadêmico em Educação, pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), sob orientação da Profa. Dra. Ana Lúcia Horta Nogueira (GPPL). Formada em Pedagogia (2018) pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas.

Published

2023-12-18

How to Cite

Mazzilli Dias, N., da Silva Leite, S. A., & Leão Gasparini, I. (2023). ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942

Issue

Section

Artigos