FOUCAULDIANS SPECULATIONS ON A NEOSCIENCE UBUESQUE

ESPECULAÇÕES FOUCAULTIANAS SOBRE UMA NEOCIÊNCIA UBUESCA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172022240173

Keywords:

Ubuesque power; Science; Michel Foucault

Abstract

This paper presents outlines of a Dissertation that investigates discourse practices in science regions. Such practices, under the guise of imaginary solutions, allow thinking of an alleged science that deals with both grotesque imagination and humour, life and death, and symbolic truths. Such elements are intertwined with the ubuesque power, outlined by Michel Foucault in his work Abnormal (1974-1975). This study insinuates approaches with Alfred Jarry’s literature, especially with his creations Pa Ubu and ‘Pataphysics – the science of imaginary solutions. As methodological procedure, we opted for the notions of archive and archiving inspired by the investigative modes of Foucault and Aquino. Of this study we highlight that the descriptions around the anomalies mentioned throughout the lessons of Foucault’s mentioned work are compatible with an ubuesque imagination, as well as the ‘Pataphysics gains strength as a potent analytical tool to examine ubuesque imaginary solutions in discourse practices in science regions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Cristina Dalmoro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestra em Educação em Ciências (UFRGS). Especialista em Ensino de Filosofia pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Especialista em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Licenciada e Bacharela em Filosofia (UFRGS). Possui Habilitação em Magistério com direito à docência de 1ª a 4ª séries. Integrante do Grupo de Estudos em Educação Matemática e Contemporaneidade (GEEMCo), do Diretório de Grupos de Pesquisa CNPq (UFRGS).

Suelen Assunção Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela UFRGS, Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Especialista em Tutoria em EaD (UFRGS), possui graduação em Matemática Licenciatura pela UFRGS. Atualmente é Professora do Departamento Interdisciplinar da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Coordenadora Substituta do curso de Pedagogia (UFRGS/CLN), Professora Permanente do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências (PPGEC/UFRGS) e do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências Exatas (PPGECE/FURG). É pesquisadora no GEEmCO: Grupo de Estudos em Educação Matemática e Contemporaneidade da UFRGS, do Diretório de Grupos de Pesquisa CNPq.

References

Aquino, J. G. (2019). Educação pelo arquivo: ensinar, pesquisar e escrever com Foucault. São Paulo: Intermeios.

Arthury, L. H. M., & Garcia, J. O. (2020). Em Prol do Realismo Científico no Ensino. Revista Ciência & Educação, 26

Bachelard, G. (2018). A poética do devaneio São Paulo: Martins Fontes.

Bezerra, J. S., Magno, M. E. S. P., & Maia, C. T. (2021). Desinformação, antivacina e políticas de morte: o mito (d)e virar jacaré. Revista Mídia e Cotidiano, 15(3), 15-18. https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/50944/30057

» https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/50944/30057

Candido, J., & Loguercio, R. de Q. (2020). A ciência e suas imagens: tradução, representação e criação. Policromias5, (3), 233 - 255.

Cunha, G. T. F. Corrêa da. (2019). Uma Educação do sentido: Poéticas textuais. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Farge, A. (2017). O sabor do arquivo São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.

Dalmoro, I. C. (2019). Educação Ambiental e o desdobramento do poder ubuesco: uma análise foucaultiana. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências). Instituto de Ciências Básicas da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Fischer, R. M. B. (2001). Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa[online] 114, 197 - 223. https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300009.

» https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300009

Foucault, M. (2020). A Arqueologia do Saber Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2015). Ditos e Escritos IV: Estratégia, Poder-Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2014a). Do governo dos vivos São Paulo: Editora WMF Martins Fontes.

Foucault, M. (2014b). Ditos e Escritos X: Filosofia, Diagnóstico do Presente e Verdade. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2010a). Os Anormais Curso no Collègge de France (1974-1975). São Paulo: Martins Fontes .

Foucault, M. (2010b). Em defesa da sociedade Curso no Collègge de France (1975-1976). 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes.

Fux, J. (2016). Literatura e Matemática: Jorge Luis Borges, Georges Perec e o Oulipo. São Paulo: Perspectiva.

Gehrke, M., & Benetti, M. (2021). A desinformação no Brasil durante a pandemia de COVID-19: temas, plataformas e autores. Revista Fronteiras - estudos midiáticos, 23(2) 144 -18. https://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/22527

» https://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/22527

Gomes, S. F., Penna, J. C. B. O., & Arroio, A. (2020). Fake News Científicas: Percepção, Persuasão e Letramento. Revista Ciência & Educação, 26, 1-13. https://www.scielo.br/j/ciedu/a/bW5YKH7YdQ5yZwkJY5LjTts/

» https://www.scielo.br/j/ciedu/a/bW5YKH7YdQ5yZwkJY5LjTts/

Jarry, A. (1996). Exploits & Opinions of Dr. Faustroll, pataphysician: a neo-scientific novel. Translated & annotated By Simon Watson Taylor. Boston: Exact Change.

Jarry, A. (2021). Ubu Rei ou Os poloneses São Paulo: Ubu Editora.

Leme, J. L. C. (2018). O poder ubuesco e o meio riso. In: Resende, H. (Org.). Michel Foucault: o ronco surdo da batalha. São Paulo: Intermeios ; Brasília: Capes, 177 - 185.

Leme, J. L. C. (2011a). A crise da governamentalidade e o poder ubuesco. In: Albuquerque Júnior, D. M., Veiga-Neto, A., & Souza Filho, A. (Org.). Cartografias de Foucault Belo Horizonte: Autêntica Editora, 184 - 197.

Leme, J. L. C. (2011b). Da significação ao acontecimento: Foucault e a genealogia da experiência. In: Resende, H. (Org.). Michel Foucault: transversais entre educação, filosofia e história. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 91 -104.

Machado, R. (2007). Foucault, a ciência e o saber 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar.

Pasternak, N., & Orsi, C. (2021). Contra a realidade: a negação da ciência, suas causas e consequências. Campinas, SP: Editora Papirus 7 Mares.

Relembre o que Bolsonaro já disse sobre a pandemia, de gripezinha e país de maricas, a frescura e mimimi. (2021, 17 de maio). Folha de S. Paulo https://www1.folha.uol.com.br/poder/2021/03/relembre-o-que-bolsonaro-ja-disse-sobre-a-pandemia-de-gripezinha-e-pais-de-maricas-a-frescura-e-mimimi.shtml

» https://www1.folha.uol.com.br/poder/2021/03/relembre-o-que-bolsonaro-ja-disse-sobre-a-pandemia-de-gripezinha-e-pais-de-maricas-a-frescura-e-mimimi.shtml

Revel, J. (2011). Dicionário Foucault Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Ribeiro, E. S., & Costa, F. A. G. (2022). O método da Cartografia e a Educação em Ciências: interlocuções. Revista Ensaio 24, 1-18. https://www.scielo.br/j/epec/a/VKGH44NHVyP3pBDLwBPLgYK/?format=pdf⟨=pt

» https://www.scielo.br/j/epec/a/VKGH44NHVyP3pBDLwBPLgYK/?format=pdf⟨=pt

Soares, A. C., & Loguercio, R. Q. (2017). A ciência no Universo da Folia Curitiba: Appris.

Veiga-Neto, A. (2016). Foucault & a Educação Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Published

2024-05-16