POPULAR SONGS IN TEACHING GENETICS AND EVOLUTION: BREAKING STEREOTYPES AND SCIENTIFIC RACISM
MÚSICAS POPULARES NO ENSINO DE GENÉTICA E EVOLUÇÃO: RUPTURA DE ESTEREÓTIPOS E RACISMO CIENTÍFICO
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-21172022240189Keywords:
Ensino de Genética, Memória Biocultural, Racismo, Questões Sociocientificas, memórias, Músicas Populares.Abstract
This article presents a literature review on the importance of biocultural memory for Science Teaching and a suggestion for teaching genetics and evolution through the interpretation of popular songs. The objective is to discuss Biocultural Memory and ways to contextualize the teaching of Genetics and Evolution to destroy prejudices and stereotypes spread in the Brazilian imagination in relation to black race. It is hoped that readers recognize the way in which Eurocentric culture dominates the curriculum and teaching materials, belittling Afro-Brazilian memory, knowledge, culture and traditions. Using Bardin's content analysis technique, the lyrics of some songs were analyzed to illustrate the way in which the body and black culture are stigmatized. The article instigates the development of criticism in relation to the racist and stereotypical content of certain content contained in popular music, which directly or indirectly reinforces structural racism in the Brazilian imagination.
Downloads
References
Almeida, S. L. (2020). Racismo Estrutural São Paulo: Editora Jandaíra.
Araújo, S., M., Freitas, W. L. dos S., Sá Lima, S. M., & Lima, M. M. O. (2018). A genética no contexto de sala de aula: dificuldades e desafios em uma escola pública de Floriano-PI. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 9(1), 19-30. https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1300
» https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1300
Babo, L, &Valença, I. (1932). O teu cabelo não nega LETRAS.MUS.BR. https://www.letras.mus.br/lamartine-babo/366356/
» https://www.letras.mus.br/lamartine-babo/366356/
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo São Paulo: Edições 70, 225p.
Barros, M. D. M. D., Zanella, P. G., & Araújo-Jorge, T. C. D. (2013). A MÚSICA PODE SER UMA ESTRATÉGIA PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS NATURAIS? ANALISANDO CONCEPÇÕES DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 15(1), 81-94. https://www.scielo.br/j/epec/a/qVct7nwKmwBK6pBWjWV5thq/abstract/?lang=pt
» https://www.scielo.br/j/epec/a/qVct7nwKmwBK6pBWjWV5thq/abstract/?lang=pt
Berth, J. (2020). O que é empoderamento?3ª reimpressão. Belo Horizonte: Letramento.
Bolsanello, M. A. (1996). Darwinismo social, eugenia e racismo científico: sua repercussão na sociedade e na educação brasileira. Educar em Revista, (12), 153-165.
Brasil. (2008). Lei n.º 11.645 Brasília: MEC.
Caldas, L., & Camafeu, P. (1980). Fricote LETRAS.MUS.BR. Disponível em: Disponível em: https://www.letras.mus.br/luis-caldas/65415/ Acesso em:07 de jul. 2024.
» https://www.letras.mus.br/luis-caldas/65415/
Carvalho Leite, G. N., Pinto, R. D. S. S., & Prosperi, V. S. (2023). O USO DE MEMES COMO FACILITADOR NO ENSINO DA LÍNGUA INGLESA. In: XII JORNACITEC-Jornada Científica e Tecnológica, Botucatu- São Paulo. http://www.jornacitec.fatecbt.edu.br/index.php/XIIJTC/XIIJTC/paper/view/2979
» http://www.jornacitec.fatecbt.edu.br/index.php/XIIJTC/XIIJTC/paper/view/2979
Conrado, D. M., & Nunes-Neto, N. (2018). Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Edufba . https://doi.org/ 10.7476/9788523220174
» https://doi.org/10.7476/9788523220174
Couto, N. Linda e Preta (2018). LETRAS.MUS.BR. https://www.letras.mus.br/nara-couto/linda-e-preta/
» https://www.letras.mus.br/nara-couto/linda-e-preta/
Devulsky, A. (2021). Colorismo São Paulo: Jandaíra.
Domingues, P. J. (2002). Negros de almas brancas? A ideologia do branqueamento no interior da comunidade negra em São Paulo, 1915-1930. Estudos afro-asiáticos, 24, 563-600. http://cielo.br/j/eaa/a/R3R8p7fSCzXwvDvJLjNkpQC/abstract/?lang=pt
» http://cielo.br/j/eaa/a/R3R8p7fSCzXwvDvJLjNkpQC/abstract/?lang=pt
Fanon, F. (2008) Pele negra, máscaras brancas Salvador: Ed. UFBA.
Fernandes, F. P., & dos Santos, F. C. (2017). A Biologia tem História: Darwinismo Social e Eugenia em uma proposta transdisciplinar. Genética na escola, 12(2), 142-149. https://geneticanaescola.com.br/revista/article/view/278
» https://geneticanaescola.com.br/revista/article/view/278
Ferreira, B. (2018). Cota não é esmola LETRAS.MUS.BR. https://www.letras.mus.br/bia-ferreira/cota-nao-esmola/
» https://www.letras.mus.br/bia-ferreira/cota-nao-esmola/
Freire, P. (2009). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 39. ed. São Paulo: Paz e Terra. 148 p.
Freitas, J. L. A. D. (2023). O ensino de genética e evolução em perspectiva antirracista [Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Maria]. Biblioteca de Teses e Dissertação. https://repositorio.ufsm.br/handle/1/31163?show=full
» https://repositorio.ufsm.br/handle/1/31163?show=full
Freitas, J. L. A., & Marinho, J. C. B. (2022). Discursos sobre Eugênia tecidos no coletivo de um curso de Pedagogia. Revista Cocar, 16(34). https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4880
» https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4880
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa Editora Atlas SA.
Gomes, L. Faraó LETRAS.MUS.BR. https://www.letras.mus.br/margareth-menezes/farao/
» https://www.letras.mus.br/margareth-menezes/farao/
Hoffmann, M. B., & Schirmer, S. B. (2020). Memória biocultural e licenciatura em educação do campo: diálogo necessário para resistência e esperança. Seminário Nacional Diálogos Com Paulo Freire: Resistência e Esperança Em Tempos Estranhos, 9-25. https://www.ufrgs.br/semeia/wp-content/uploads/2020/07/Seminario-freire_memoria-biocultural.pdf
» https://www.ufrgs.br/semeia/wp-content/uploads/2020/07/Seminario-freire_memoria-biocultural.pdf
Laguardia, J. (2005). Raça, genética & hipertensão: nova genética ou velha eugenia?. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 12, 371-393. https://www.scielo.br/j/hcsm/a/sLMdVpkVVRQVjhrbk4qRyZn/abstract/?lang=pt
» https://www.scielo.br/j/hcsm/a/sLMdVpkVVRQVjhrbk4qRyZn/abstract/?lang=pt
Leal, M. D. C., Gama, S. G. N. D., Pereira, A. P. E., Pacheco, V. E., Carmo, C. N. D., & Santos, R. V. (2017). A cor da dor: iniquidades raciais na atenção pré-natal e ao parto no Brasil. Cadernos de Saúde Pública, 33, e00078816. https://www.scielo.br/j/csp/a/LybHbcHxdFbYsb6BDSQHb7H/abstract/?lang=pt
» https://www.scielo.br/j/csp/a/LybHbcHxdFbYsb6BDSQHb7H/abstract/?lang=pt
Leite, F., & Batista, L. L. (2019). Publicidade antirracista: reflexões, caminhos e desafios.
Lopes, S., & Rosso, S. (2020). Ciências da Natureza: Manual Do Professor. São Paulo: Moderna.
Machado, V. F., & Coppe, C. (2022). Educação Científica contra o Preconceito: da Natureza às Multinaturezas. Revista brasileira de pesquisa em educação em ciências, e32489-23. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/32489
» https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/32489
Miceli, B. S., & Rocha, M. B. (2020). Análise da natureza da ciência em textos de divulgação científica sobre genética inseridos em livros didáticos. Revista de Ensino de Ciências e Matemática- REnCIMA, 11(3), 37-55. https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2436
» https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2436
Nasser, D, & Soares, R. Nega do cabelo duro LETRAS.MUS.BR https://www.letras.mus.br/david-nasser/1513173/
» https://www.letras.mus.br/david-nasser/1513173/
Pereira, M. E. (2019). Estereótipos na publicidade: como a psicologia social pode nos ajudar a identificá-los e evitá-los. Publicidade antirracista: reflexões, caminhos e desafios, 87-110. https://www.livrosabertos.abcd.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/431
» https://www.livrosabertos.abcd.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/431
Pinheiro, B. C. S. (2019). Educação em ciências na escola democrática e as relações étnico-raciais. Revista brasileira de pesquisa em educação em ciências, 329-344. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/13139
» https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/13139
Pinheiro, B. C. S. (2021). História Preta das Coisas: 50 invenções científico-tecnológicas de pessoas negras. São Paulo: Editora Livraria da Física. Culturas, direitos humanos e diversidades na educação em ciências.
Ramos, L. (2017). Na minha pele Rio de Janeiro: Objetiva.
Ribeiro, D. (2019). Pequeno Manual Antirracista São Paulo: Companhia das letras.
Roma, V. N. (2011). Os livros didáticos de biologia aprovados pelo programa nacional do livro-didático para o ensino médio (PNLEM 2007/2009): a evolução biológica em questão [Dissertação de Mestrado]. Universidade de São Paulo, São Paulo. https://repositorio.usp.br/item/002184996
» https://repositorio.usp.br/item/002184996
Santos, F. S., Francisco, A. C. D., Klein, A. I., & Ferraz, D. F. (2016). Interlocução entre neurociência e aprendizagem significativa: uma proposta teórica para o ensino de genética. R. bras. Ens. Ci. Tecnol, Ponta Grossa, 9(2), p. 149-182. https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/3947
» https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/3947
Santos, M. M., & Fenner, R. S. (2021). Saberes Tradicionais Quilombolas no Ensino de Ciências da Natureza: Uma perspectiva a partir da Memória Biocultural. In.: Anais...Encontro Nacional de Pesquisa em Ciências- XIIIENPEC EM REDES, 27. https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/enpec/2021/TRABALHO_COMPLETO_EV155_MD1_SA109_ID1067_14062021204553.pdf
Santos, W. L. P. (2007). Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios, Revista Brasileira de Educação, 12(36). https://www.scielo.br/j/rbedu/a/C58ZMt5JwnNGr5dMkrDDPTN/?format=pdf⟨=pt
» https://www.scielo.br/j/rbedu/a/C58ZMt5JwnNGr5dMkrDDPTN/?format=pdf⟨=pt
Schwarcz, L. M. (1993). O Espetáculo das Raças: Cientistas, Instituições e Questão Racial no Brasil (1870-1930). São Paulo: Companhia das letras .
Silvério, F. F., & Verrangia, D. (2021). O cientista é um homem branco ocidental: uma análise de livros didáticos de Biologia. Abatirá - Revista De Ciências Humanas e Linguagens, 2(3), 332 - 360. https://www.revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/11936
» ttps://www.revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/11936
Souza, I. B. S., & Simões Neto, J. E. (2022). Tendências sobre a utilização da música como recurso didático no ensino de Ciências. Revista Ciência & Ideias, 13(1). https://revistascientificas.ifrj.edu.br/index.php/reci/article/view/1595
» https://revistascientificas.ifrj.edu.br/index.php/reci/article/view/1595
Toledo, V., & Barrera-Bassols, N. A. (2015). Memória Biocultural: importância ecológica das Sabedorias Tradicionais. São Paulo: Expressão Popular.
Zabala, A. (1998). Prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed.