A perspective on brazilian olympic equestrianism from the French Military Mission to the Olympic Games
Main Article Content
Abstract
Equestrianism was introduced to the Olympic Games in 1900, at the edition held in Paris, France. Brazil had a representative in equestrian competition only in 1948. Until this significant date for equestrianism on the national Olympic scene, there were indications revealing the military roots and elite connections in the formation of the sport. Given this information, the article aims to understand the role of the army in the development of equestrianism in Brazil, from the 1920s when the French Military Mission was hired, until the late 1940s, with the first Brazilian representation, composed of military personnel, in equestrian events at the Olympic Games. To do so, we used documentary sources from the archive of the Escola de Equitação do Exército (EsEqEx) and Brazilian press from the period. We point out that, in the period before Olympic participation, the precursor institution of this practice on a national level was the Escola de Equitação do Exército (EsEqEx), a legacy of the Missão Militar Francesa (MMF).
Downloads
Article Details
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (veja O Efeito Acesso Livre).
How to Cite
References
ALMANAQUE DO DESPORTO. Os Desportos em Todo o Mundo, Rio de Janei-ro, n. 11, p. 101, 1 jan. 1957.
ALMEIDA, Fábio Chang de. O historiador e as fontes digitais: uma visão acer-ca da internet como fonte primária para pesquisas históricas. Aedos, Porto Alegre, v. 3, n. 8, p. 9-30, jun. 2011.
BURKE, Peter. O que é história cultural?. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
CANCELLA, Karina; MATARUNA, Leonardo. Gestão do Esporte Militar no Bra-sil: uma análise histórica do primeiro modelo de gestão adotado pela Liga de Sports da Marinha (1915-1919). PODIUM Sport, Leisure and Tourism Revi-ew, v. 1, n. 2, p. 123-147, 2012.
CARVALHO, José Murilo de. Forças Armadas e política no Brasil. 2ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2006.
CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.
CONNELL, Robert. W.; MESSERSCHMIDT, James W.. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Revista Estudos Feministas, v. 21, n. 1, p. 241-282, jan. 2013.
FAUSTO, Boris. História do Brasil. 12ª ed. São Paulo: EdUSP, 2006.
FÉDÉRATION Equestre Internationale. “Resultados Individuais Jogos Olímpi-cos- Londres 1948”. Banco de dados FEI. Link: http://bit.ly/4hMeShv.
GÓIS JUNIOR, Edivaldo. Nacionalismo, Educação Física e a missão francesa na Força Pública de São Paulo: uma comunidade imaginada (1906-1913). Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 30, n. 4, p. 1023-1032, out. 2016.
GUERRA, João Paulo Diniz. 100 anos da missão militar francesa no Brasil e sua contribuição para a evolução da doutrina militar terrestre brasileira. João Paulo Diniz Guerra. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ciências Militares), Escola de Comando e Estado-Maior do Exército, Rio de Janeiro, 2019.
HAAN, Donna de; DUMBELL, Lucy Claire. Equestrian Sport at the Olympic Games from 1900 to 1948. The International Journal of the History of Sport, [s. l.], v. 33, p. 648-665, 24 jun. 2016.
JORNAL DO SPORT, 18 maio 1948, p. 15.
JORNAL DO SPORT, 24 maio 1940, p. 6.
JORNAL DO SPORT, 3 jan. 1940, p. 1.
LARA, Anderson Albani. O concurso completo de equitação como ferramenta de desenvolvimento de conteúdos da área atitudinal. Rio de Janeiro: EsEqEx, 2019. Monografia.
LEAL, José Alberto. A Missão Militar Francesa e a equitação no Brasil. Revista do Exército Brasileiro, Rio de Janeiro, p. 40-51, 2019.
MACHADO, Tobias. Oficialização dos Esportes. Revista Educação Physica, Rio de Janeiro, n. 55, p. 50-55, 1 jun. 1941.
MACHADO, Tobias. Oficialização dos Esportes. Revista Educação Physica, Rio de Janeiro, n. 55, p. 50-55, 1 jun. 1941.
MALAN, Alfredo Souto. Missão Militar Francesa de instrução junto ao Exér-cito Brasileiro. 2ª. ed. Rio de Janeiro: Biblioteca do Exército, 2018. 312 p.
NOTICIÁRIO. Revista Educação Physica, 1940, n. 49.
OSÓRIO, Oromar. Resumo Histórico EsEqEx. Rio de Janeiro: [s. n.], 1980.
PEREIRA, Ester Liberato; SILVA, Carolina Fernandes da; MAZO, Janice Zar-pellon. As primeiras participações de atletas do hipismo sul-rio-grandense em Jogos Olímpicos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 29, n. 1, p. 47-64, jan. 2015.
PEREIRA, Ester Liberato; MAZO, Janice Zarpellon. A Caça à Raposa em Porto Alegre-Brasil: uma apropriação cultural. Recorde: Revista de História do Es-porte, Rio de Janeiro, v. 7, ed. 2, p. 1-23, 2014.
PEREIRA, Ester Liberato. Configurações sócio-históricas da equitação no Rio Grande do Sul: uma investigação das redes de interdependência nas prá-ticas esportivas equestres. Tese (Doutorado em Ciências do Movimento Hu-mano), UFRGS, Porto Alegre, 2016.
RUBIO, Katia. A dinâmica do esporte olímpico do século XIX ao XXI. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 25, p. 86-90, dez. 2011.
THOMAZ, Diego Wander; SANTOS, Dionys Melo dos; TOLEDO, Luiz Henrique de. Ethos militar e masculinidades nos esportes olímpicos. Revista Estudos Feministas, v. 29, n. 2, p. e79389, 2021.
TITAN, Alex. A prática do hipismo percebida como uma ferramenta educa-cional de desenvolvimento emocional. Dissertação (Educação Física), Uni-versidade Católica de Brasília, 2020.
TURMAS de alunos formados na EsEqEx. In: Escola de Equitação do Exér-cito (EsEqEx), 27 fev. 2024. Disponível em: https://www.eseqex.eb.mil.br/turmas-formadas. Acesso em: 21 fev. 2024.