What will the Post-pandemic Football Fan Be Like? Rio Grande do Sul Indications of New Supporter Identities

Main Article Content

Rodrigo Koch

Abstract

Based on recent studies on the habits of contemporary football fans that give indications of changes in course or that are approaching - and which may have been accelerated by the pandemic - this article makes a brief analysis of possible changes in the configuration of fans. Academic studies and opinion polls from the last few years were used as a reference base, in addition to lectures in online formats and material available in the media. This is a documentary bibliographic research, which also uses images and sounds, with later discourse analysis. Some hypotheses are launched that may or may not be confirmed in the near future, once the public returns to the post-pandemic stages. It is noticed that there is a growth and acceleration of categories that present fans with liquid and fleeting ties, or without ties; a fact that could change the future scenario of football fans or aficionados considerably.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
KOCH, R. What will the Post-pandemic Football Fan Be Like? : Rio Grande do Sul Indications of New Supporter Identities. FuLiA/UFMG , Belo Horizonte/MG, Brasil, v. 6, n. 1, p. 28–49, 2021. DOI: 10.35699/2526-4494.2021.33134. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/fulia/article/view/33134. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
DOSSIÊ
Share |

References

ALABARCES, Pablo. Cidadania e narrativas nacionais do futebol argentino contemporâneo. Eco-Pós. Brasil, v. 5 (1), p. 27-36, 2002.

Análise Econômico-Financeira dos Clubes Brasileiros de Futebol. 11ª edição. Demonstrações Financeiras de 2019. Itaú BBA. Diretoria Geral de Atacado, jul. 2020.

ANDRADE, Paula Deporte; COSTA, Marisa Vorraber. Usos e possibilidades do conceito de pedagogias culturais nas pesquisas em estudos culturais em educação. Textura, Canoas, v. 17 (34), p. 48-63, 2015.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BAUMAN, Zygmunt. Identidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas híbridas. São Paulo: EDUSP, 2003.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Lisboa: Edições Antipáticas, 2005.

EUROPEAN CLUB ASSOCIATION. Fan of the Future: Defining Modern Football Fandon. Nyon, Switzerland: ECA, 2020.

GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis/RJ: Vozes, 2002.

GIULIANOTTI, Richard. Sociologia do futebol: dimensões históricas e socioculturais do esporte das multidões. São Paulo: Nova Alexandria, 2010.

GIULIANOTTI, Richard. Fanáticos, seguidores, fãs e flâneurs: uma taxonomia de identidades do torcedor no futebol. Recorde, v. 5 (1), p. 1-35, 2012.

GURGEL, Anderson. O futebol como agente da globalização. Revista de Economia & Relações Internacionais, São Paulo, v. 6 (12), p. 48-64, 2008.

HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22 (2), p. 15-46, 1997.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

KOCH, Rodrigo. Marcas da futebolização na cultura e na educação brasileira. Dissertação (Mestrado em Educação). ULBRA, Programa de Pós-Graduação em Educação, Canoas/RS, 2012.

KOCH, Rodrigo. Indícios de uma euro-futebolização no Sul do Brasil. FuLiA, v. 3, p. 146-169, 2018.

KOCH, Rodrigo. Identidades em construção: um olhar sobre a Futebolização da juventude no Ensino Médio. Tese (Doutorado em Educação). UFSM, Programa de Pós-Graduação em Educação, Santa Maria/RS, 2018.

KOCH, Rodrigo. Futebolização: identidades torcedoras da juventude pós-moderna. Brasília/DF: Trampolim Editora/Ministério da Cidadania, 2020.

LIPOVETSKY, Gilles. Da leveza: rumo a uma civilização sem peso. Barueri/SP: Manole, 2016.

MELO, Natália Rodrigues de; DUARTE, Cristiane Rose de Siqueira; UGLIONE, Paula. O grande palco futebolístico: ambiência, memória e ressignificações do Maracanã. Brasília/DF: Trampolim Editora e Eventos Culturais Eirelli/Ministério da Cidadania, 2020.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela Análise Textual Discursiva. Ciência & Educação, v. 9 (2), p. 191-211, 2003.

Podcast – Dinheiro em Jogo #94 – As tribos de cada esporte: quem são os torcedores de futebol, vôlei, automobilismo, MMA e e-sports. (Rodrigo Capelo [Globo.com] e Rafael Plastina [Sport Track]). Ge – globoesporte.com, transmitido e disponibilizado, mar. 2021.

QUEIROZ, Felipe Pereira. O preço da emoção: futebol, economia e torcer. Brasília/DF: Trampolim Editora e Eventos Culturais Eirelli/Ministério da Cidadania, 2020.

ROMANO, Filipe Soares; UVINHA, Ricardo Ricci. Legados de megaeventos: Arena Corinthians na perspectiva do turismo esportivo. Brasília/DF: Trampolim Editora e Eventos Culturais Eirelli/Ministério da Cidadania, 2020.

SILVA, Juremir Machado da. A sociedade midíocre. Porto Alegre: Sulina, 2012.

STEINBERG, Shirley. Kindercultura: a construção da infância pelas grandes corporações. In: Silva, L. H.; Azevedo, J. C.; & Santos, E. S. (Orgs.). Identidade social e a construção do conhecimento. Porto Alegre: SMED, 1997.

Webinar: Seminário Internacional de Estudos do Futebol e Direitos do Torcedor – Mesa 4: Futebol, Mídia e Torcidas (Marina Dantas [UFMG], Irlan Simões [UERJ], Breiller Pires [ESPN Brasil] e Rodrigo Koch [UERGS]). Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade de Brasília, 06 nov. 2020.

Webinar: Futebol, Sociologia e Comunicação – reflexões sobre a obra de Ronaldo Helal – Mesa 1: Argentinos e franceses: os ‘outros’ do futebol brasileiro (Pablo Alabarces [UBA] e Bernardo Borges Buarque de Hollanda [FGV]). Laboratório de Estudos em Mídia e Esporte da Universidade Estadual do Rio de Janeiro; e Laboratório de Estudos do Esporte da Fundação Getúlio Vargas, 03 mar. 2021.