Temporalities and Performances in the Documentary "O torneio Amílcar Cabral"
Main Article Content
Abstract
This study aims to analyze the short documentary The Amílcar Cabral tournament (1979), written and directed by Fernando Cabral, Flora Gomes, and Jom Tob Azulay, with the aim of highlighting multiple temporalities and performances from the relationship between space, body and movement. If, on the one hand, in its language, cinema already provides work with different temporalities, on the other hand, the images of the football tournament, held in Bissau, in January 1979, in honor of the Guinean-Cape Verdean agronomist and politician Amílcar Cabral (1924-1973), broadcast several performances. The study allowed us to verify that the short film is composed of several layers around a football competition that takes the name of one of the main leaders of the liberation movements of the Portuguese colonies in Africa.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (veja O Efeito Acesso Livre).
References
AFRICA – Tournoi de la zone 2. Rec. Sport. Soccer Statistics Foundation. 20 maio 2020. Disponível em: https://bit.ly/3F6VpVX. Acesso em: 27 abr. 2021.
BEN, Jorge. Fio Maravilha. Ben (1972). Disponível em: https://bit.ly/3F7VtVg. Acesso em: 27 abr. 2021.
BEN, Jorge. Ponta de lança africano (Umbabarauma). África Brasil (1976). Disponível em: https://bit.ly/3vzVBd6. Acesso em: 27 abr. 2021.
BERNARDET, Jean-Claude. O que é cinema. São Paulo: Brasiliense, 2000.
CABRAL, Fernando; GOMES, Flora; AZULAY, Jom Tob (dir.). O torneio Amílcar Cabral. Brasil, cor, 1979, 27 min.
CORNELSEN, Elcio Loureiro. Futebol e Música no Brasil – alguns exemplos de uma profícua relação. Arquibancada. São Paulo, v. 117, n. 17, 13 mar. 2019. Disponível em: https://bit.ly/37X66y4. Acesso em: 13 set. 2021.
CORRÊA, Roberto Lobato. Prefácio: primeiro tempo. In: MASCARENHAS, Gilmar. Entradas e bandeiras: a conquista do Brasil pelo futebol. Rio de Janeiro: Ed.UERJ, 2014, p. 9-12.
FUNDAÇÃO Amílcar Cabral (VOA). Amílcar Cabral, herói lembrado na Guiné Bissau e Cabo Verde. 20 jan. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3P33xvk.
HOLLENSTEINER, Stephan. Sepp Herberger. In: CORNELSEN, Elcio; CURI, Martin; HOLLENSTEINER, Stephan. Pequeno dicionário do futebol alemão e brasileiro. Ed. Bilíngüe Português-Alemão, Rio de Janeiro: DAAD, 2014, p. 50-51.
MANN, Thomas. Der Zauberberg. Berlin: S. Fischer, 1924.
MELO, Victor Andrade de. Desafiando o inimigo: o esporte e as lutas anticoloniais na Guiné. Arquibancada. São Paulo, v. 50, n. 7, 25 ago. 2013. Disponível em: https://bit.ly/3vzOOQx. Acesso em: 28 maio 2021.
MELO, Victor Andrade de. Em pleno conflito: o esporte na guerra colonial. In: MELO, Victor Andrade de. Jogos de contrastes: o esporte na Guiné Portuguesa. Rio de Janeiro: 7Letras, 2020, p. 99-127.
MELO, Victor Andrade de; FORTES, Rafael. Identidade em transição: Cabo Verde e a Taça Amílcar Cabral. Afro-Ásia. Salvador, BA, n. 50, p. 11-44, 2014. Disponível em: https://bit.ly/37TWCE3. Acesso em: 27 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0002-05912014v50vic11
MOREIRA, Moraes. Espírito esportivo. Alto Falante (1978). Disponível em: https://bit.ly/37aXOT4. Acesso em: 27 abr. 2021.
MORENO, Patrícia Ferreira. Imagens em movimento, temporalidades e o efeito cinema nos museus de arte. Museologia & Interdisciplinaridade. Brasília, DF, v. 5, n. 10, p. 43-51, jul./dez. 2016. Disponível em: https://bit.ly/3s7UW0i. Acesso em: 27 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.26512/museologia.v5i10.17724
QUEM É quem no cinema: Jom Tob Azulay. Filme B. Disponível em: https://bit.ly/3OW31zg. Acesso em: 13 set. 2021.
RAMIREZ, Natalie Mireya Mansur. O que é performance? Entre contexto histórico e designativos do termo. Arteriais: Revista do PPGARTES, Belém, PA, n. 04, p. 98-107, jul. 2017. Disponível em: https://bit.ly/3y94X1d. Acesso em: 27 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.18542/arteriais.v3i4.4868
TAÇA Amílcar Cabral. Rec. Sport. Soccer Statistics Foundation. 12 nov. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3wiqeTN. Acesso em: 27 abr. 2021.
TODAMATÉRIA (Blog), s/d. Mapa político da África. Disponível em: https://bit.ly/3F5pKEp. Acesso em: 13 set. 2021.
VISENTINI, Paulo Fagundes. As revoluções africanas: Angola, Moçambique e Etiópia. São Paulo: Ed. Unesp, 2012.
Filmografia
CABRAL, Fernando; GOMES, Flora; AZULAY, Jom Tob (dir.). O torneio Amílcar Cabral. Brasil, colorido, 1979, 27 min.