Miscegenation in the Images of Leônidas da Silva in the 1938 and 1998 World Cups Dialogues between Brazil and France

Main Article Content

Diana Mendes Machado da Silva

Abstract

The World Cup is a moment of activation and circulation of national rep-resentations, with visuality being a fundamental part of this universe. At the 1938 World Cup, Leônidas da Silva was the most outstanding Brazilian player in the tour-nament, both due to his excellent performance and his charisma. His image circu-lated in Brazil and abroad through numerous periodicals, also carrying collective meanings. In fact, the player's images were useful in propagating the idea of Brazil-ian miscegenation, dear to national identity and also to the international imagina-tion in face of the nazi-fascist wave. They were so meaningful that they kepto on being appropriated and updated, even sixty years later, on the occasion of the 1998 World Cup and will be analyzed here from the point of view of a dialogue between Brazil and France.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
SILVA, D. M. M. da. Miscegenation in the Images of Leônidas da Silva in the 1938 and 1998 World Cups: Dialogues between Brazil and France. FuLiA/UFMG , Belo Horizonte/MG, Brasil, v. 7, n. 3, p. 60–75, 2023. DOI: 10.35699/2526-4494.2022.40152. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/fulia/article/view/40152. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
DOSSIÊ
Author Biography

Diana Mendes Machado da Silva, Universidade de São Paulo

É pesquisadora de doutorado na área de História Sociocultural do Futebol com bolsa da Biblioteca Nacional. No mestrado, desenvolveu uma pesquisa sobre o futebol de várzea na cidade de São Paulo (1928-1940) que assumiu formato de livro com apoio da FAPESP. Concluiu formação complementar na Universidade Paris X e no Collège de France no ano letivo 2011-2012. Possui experiência em Ensino Superior nas áreas de Teoria e Metodologia da História e de História e Cultura Afro-brasileira. Participa do Núcleo de Apoio à Pesquisa em Futebol e Modalidades Lúdicas (Ludens-USP) e do grupo Imagem, cultura visual e história sob a coordenação da Profa. Dra. Iara Lis Franco Schiavinatto.

Share |

References

GUIMARÃES, A. S. A. Modernidades negras: a formação racial brasileira (1930-1970). São Paulo: Ed. 34, 2021.

MUAZE, Mariana de Aguiar Ferreira. Violência apaziguada: escravidão e cultivo do café nas fotografias de Marc Ferrez (1882-1885). Rev. Bras. Hist., São Paulo, v. 37, n. 74, p. 33-62, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-93472017v37n74-02

SILVA, Diana M. M. da. Do branco ao negro, da elite ao popular: cultura visual, fotografia e futebol no início do século XX. Revista de Estudos Históricos. v. 34, n. 72, 2021, Cultura Visual, p. 107-28. DOI: https://doi.org/10.1590/s2178-149420210106

SILVA, Diana M. M. da. Futebol e cultura visual: a construção da figura do craque. Marcos Carneiro de Mendonça e Leônidas da Silva (1910-1942). Tese (Doutorado em História Social). FFLCH/USP, São Paulo, 2019.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Modernismo brasileiro: entre a consagração e a contestação, Perspective, 2, 2013. DOI: https://doi.org/10.4000/perspective.5539

TÉO, Marcelo. O corpo, o visual e o sonoro na construção do moderno. ArtCultura. Uberlândia, v. 17, n. 31, p. 101-17, 2015.

VIANNA, Hermano. O mistério do samba. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.