“Tudo é um jogo” different contours of the relationship between violence and football in two writers from the Brazilian Amazon

Main Article Content

Tânia Sarmento-Pantoja

Abstract

One of the most prominent characteristics of literature produced in recent decades is the sharing relationship that fiction establishes with historiographical materials, whether to aggregate and give new meaning to historical data, or to highlight precariousness or violence as social phenomena, cut out from certain realities, aspects that seem quite suitable for a reflection – always current – ​​on football as a speculative mediator. In this sense, the present study analyzes the production of two writers who bring different social scenarios from the Brazilian Amazon to their literary narratives, combined with capturing the football universe. These writers are Clei Souza, with the short story “O Jogo”, which is part of the collection O suicidado e outras histórias (2021) and Ademir Braz, with the short story “Finalzinho de carreira”, which is in the collection A bela dos moinhos azuis (2015). Be it in the meticulous treatment that Braz gives to the precariousness that plagues the Amazonian way of life; whether in the unbearable experiences, glued to the (violently) interrupted life, in the case of the excerpts proposed by Souza; In both stories, football communicates or is communicated through diatribes of some form of violence, easily identified in integration with social scenarios and, therefore, positioned in a residual and spectral key in Brazilian culture and society.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
SARMENTO-PANTOJA, T. “Tudo é um jogo”: different contours of the relationship between violence and football in two writers from the Brazilian Amazon. FuLiA/UFMG , Belo Horizonte/MG, Brasil, v. 9, n. 2, p. 131–144, 2024. DOI: 10.35699/2526-4494.2024.49221. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/fulia/article/view/49221. Acesso em: 17 jul. 2024.
Section
DOSSIÊ
Share |

References

BARREIRA, César. Crimes por encomenda: violência e pistolagem no cenário brasileiro. Rio de Janeiro: Relume Dumará: Núcleo de Antropologia da Política, 1998.

BARROS, Clarissa D. A beleza e a feiura na contemporaneidade. Diálogos, n. 9, 2013.

BRAZ, Ademir. “Finalzinho de carreira”. In: ______. A bela dos moinhos azuis. Marabá: Editorial Iguana, 2015.

ECO, Umberto. História da feiura. Rio de Janeiro: Editora Record, 2015.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Apagar os rastros, recolher os restos. In: GINZ-BURG, Jaime; SEDLMAYER, Sabrina. (Org.). Walter Benjamin: rastro, aura e história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.

OLIVEIRA, Nelson. As existências mínimas e o cadafalso. In: SOUZA, Clei. O suicidado e outras histórias. Belém: Mezanino Editorial, 2021.

SALGADO, Vitor Lourenço Rodriguez. Bolas de papel: sociedade, gênero e território em contos de futebol argentinos. Dissertação (Mestrado), Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas da UFRJ, Rio de Janeiro, 2018.

SILVA, Idelma Santiago da. Fronteiras culturais: alteridades de migrantes nor-destinos e sulistas na região de Marabá. Espaço Plural, v. 7, n. 15, 2006.

SILVA, Marcimendes M. da. Suicídio: trama da comunicação. Ed. Livrus, 2017.

SILVA, Verônica Guimarães Brandão da. A cultura brasileira do feio: por uma noção de beleza ampliada. Tese (Doutorado), Programa de Pós-Graduação em Comunicação, UnB, Brasília, 2017.

SOUZA, Clei. O suicidado e outras histórias. Belém: Mezanino Editorial, 2021.

STRATICO, Fernando. O texto abjeto e performativo do futebol e da poesia. Aletria, v. 22, n. 2, 2012.

RIGHETO, Carla. Árbitros: vilões ou mediadores do espetáculo? Dissertação (Mestrado), Faculdade de Educação Física, UNICAMP, Campinas, 2016.