Leisure, Gender and Pandemic

Perceptions and Practices of Physical Education Teachers in Sete Lagoas Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2024.52157

Keywords:

Gender, Leisure activities, Teachers

Abstract

This research aims to analyze the relationships between gender issues and the leisure practices of Physical Education (PE) teachers at public schools in Sete Lagoas, during the pandemic. The following methodological procedures were used: semi-open questionnaire via Google Forms and semi-structured interview. It was found that gender was configured as an element of difference in opportunity and enjoyment of time, space and leisure experiences, especially in the case of teachers who identified themselves as female, cis and heterosexual women and teachers who declared themselves gay, sex masculine and cis men. Regarding the leisure practices of these people, there was a predominance of activities related to virtual interest, such as, for example, the use of social networks such as Facebook, Instagram, WhatsApp and TikTok, as well as the use of digital platforms such as Netflix and Prime Video.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Marco Antonio Bettine de et al. A relação entre gênero e adesão à atividade física no lazer. Conexões, v. 10, n. 1, p. 94-102, 18 maio 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637691.Acesso em: 18 dez. 2023.

BARBOSA, Carla; LIECHTY, Toni; PEDERCINI, Raquel. Restrições ao Lazer Feminino: particularidades das experiências de lazer de mulheres homossexuais. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 16, n. 2, 20 jun. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/653. Acesso em: 03 dez. 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo Clássica. Lisboa: 70 ed., 2006.

BARRETO, Andreia. A mulher no ensino superior: distribuição e representatividade. Cadernos do GEA, Rio de Janeiro, v. 1, n. 6, p.1-46, jul. 2014. Semestral. Disponível em: http://flacso.org.br/files/2016/04/caderno_gea_n6_digitalfinal.pdf. Acesso em: 13 dez. 2023.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. atualizada até 03.01.2005. 10. ed. atualizada com a Emenda Constitucional 4. São Paulo: Revista dos Tribunais. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 04 dez. 2023.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. 20. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2020.

CAMARGO, Luiz Octávio de Lima. O que é lazer. 3. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2003.

CLEMENTE, Ana Cristina Fernandes; STOPPA, Edmur Antonio. Lazer Doméstico em Tempos de Pandemia da Covid-19. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 23, n. 3, p. 460–484, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/25524. Acesso em: 28 nov. 2023.

CONCEIÇÃO, Vagner Miranda da. Impactos da Pandemia de Covid-19 no Lazer e no Trabalho do Professor Universitário em Home Office. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 24, n. 3, p. 490–526, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/36337. Acesso em: 13 dez. 2023.

CONNELL, Raewyn. Gênero em termos reais. Tradução de Marília Moschkovich. São Paulo: nVersos, 2016.

CONNEL, Raewyn; PEARSE, Rebecca. Gênero uma perspectiva global. Tradução de Marília Moschkovich. São Paulo: nVersos, 2015.

DELPHY, Christine. Gênero, raça, sexualidade – debates contemporâneos. In: BAPTISTA, Maria Manuel (org.) Gênero e performance: textos essenciais I. Coimbra: Gracio Editor, 2018. p. 197-214.

DIAS, Alfrancio Ferreira; BRAZÃO, José Paulo Gomes. Iniciativas de promoção das discussões de gênero e diversidade sexual no contexto acadêmico: um estudo comparativo. Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 476-493, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9502. Acesso em: 26 nov. 2023.

DUMAZEDIER, Joffre. Sociologia empírica do lazer. São Paulo: Perspectiva/SESC, 1994.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina Damboriarena. Stuart Hall e feminismo. MATRIZes, v. 10, n. 3, p. 61-76, 23 dez. 2016. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/122541. Acesso em: 01 dez. 2023.

FILIPPIS, André De; MARCELLINO, Nelson Carvalho. Formação profissional em lazer, nos cursos de Educação Física, no Estado de São Paulo. Movimento. Porto Alegre, v. 19, n.3, 2013.

GOELLNER, Silvana Vilodre et al. Lazer e gênero nos programas de esporte e lazer das cidades. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 13, n. 2, 20 jun. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/815. Acesso em: 01 dez. 2023.

GOMES, Christianne Luce. Lazer: Necessidade humana e dimensão da cultura. Revista Brasileira de Estudos do Lazer. Belo Horizonte, v. 1, n.1, p.3-20, jan./abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/430. Acesso em: 01 dez. 2023.

GOMES, Christianne Luce. Lazer, Trabalho e Educação: relações históricas, questões contemporâneas. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

KNIJNIK, Jorge Dorfman. Gênero: um debate que não quer calar. In: KNIJNIK, Jorge Dorfman (org.) Gênero e esporte: masculinidades e feminilidades. Rio de Janeiro: Apicuri, 2010. p. 25-65.

LEIRO, Augusto Cesar Rios. Educação, lazer e relações de gênero: talhes e doxas. Motrivivência, Florianópolis, n. 19, jan. 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/956/4329. Acesso em: 08 nov. 2023.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Estudos do lazer: uma introdução. 4. ed. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2006.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Possíveis relações entre educação física e lazer. Revista Corpoconsciência, Santo André, v. 16, n.1, p. 2-12, jan/jul 2012.

MAYOR, Sarah Teixeira Soutto; SILVA, Marcília de Sousa; LOPES, Carolina Gontijo. Perspectivas sobre o Lazer das Mulheres com a Pandemia do Novo Coronavírus: reflexões a partir dos dados da pesquisa “O Lazer no Brasil - Representações e Concretizações das Vivências Cotidianas”. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 23, n. 3, p. 163–189, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/25363. Acesso em: 28 nov. 2023.

MEIRA, Júlio Cesar. Estudos de gênero e historicidade: sobre a construção cultural das diferenças. Caderno Espaço Feminino - Uberlândia-MG, v. 27, n. 2 - Jul/Dez 2014. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/neguem/article/view/29900. Acesso em: 09 nov. 2023.

MELO, Victor Andrade de; ALVES JUNIOR Edmundo de Drummond. Introdução ao lazer. Barueri, São Paulo: Manole, 2012.

MEYER, Dagmar Estermann; SILVA, André Luiz dos Santos. Gênero, Cultura e Lazer: Potências e Desafios dessa Articulação. LICERE - Revista do Programa de Pós- graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 23, n. 2, p. 488-510, 1 jul. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/24092. Acesso em: 30 nov. 2023.

MONTENEGRO, G. M.; QUEIROZ, B. da S.; DIAS, M. C. Lazer em Tempos de Distanciamento Social: Impactos da Pandemia de Covid-19 nas Atividades de Lazer de Universitários na Cidade de Macapá (AP). LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, Belo Horizonte, v. 23, n. 3, p. 1–26, 2020. DOI: Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/24785. Acesso em: 30 nov. 2023.

PESSOA, Amanda Raquel Rodrigues; MOURA, Marla Maria Moraes; FARIAS, Isabel Maria Sabino de. A Composição do Tempo Social de Mulheres Professoras Durante a Pandemia. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 24, n. 1, p. 161–194, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/29532. Acesso em: 17 nov. 2023.

RIBEIRO, Olívia Cristina Ferreira et al. Os Impactos da Pandemia da Covid-19 no Lazer de Adultos e Idosos. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 23, n. 3, p. 391–428, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/25456. Acesso em: 16 nov. 2023.

SAMPAIO, Tânia Mara Vieira. O Processo Educativo de Lazer: Vivências de um Grupo de Mulheres. In: SAMPAIO, Tânia Mara Vieira; SILVA, Junior Vagner Pereira da (Org). Lazer e Sociedade: múltiplas relações. Brasília: Universa, 2011, p. 27-44.

SANTOS, Flávia da Cruz. Procurando o lazer na constituinte: sua inclusão como direito social na constituição de 1988. Movimento, Porto Alegre, p. 1305-1327, jul. 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/43785/32481. Acesso em: 10 out. 2023.

SCHWARTZ, Gisele Maria. O conteúdo virtual do lazer: contemporizando Dumazedier. Licere, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 23-31, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1468/1029. Acesso em: 03 out. 2023.

SILVESTRE, Bruno Modesto; AMARAL, Silvia Cristina Franco. O Lazer dos Professores da Rede Estadual Paulista: Uma Investigação Comparativa Entre os Gêneros. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 20, n. 1, p. 60-87, 28 mar. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1587. Acesso em: 19 nov. 2023.

TEJERA, Daniel Bidia Olmedo.; SOUSA, Ioranny Raquel Castro de; SAMPAIO, Tânia Mara Vieira. As Relações de Gênero na Opção de Lazer de Pessoas Atuantes em Cooperativas de Trabalho. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 16, n. 4, 20 dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/668. Acesso em: 02 dez. 2023.

VEIGA, Ana Maria; PEDRO, Joana Maria. Gênero. In: Dicionário crítico de gênero. 2.ed. – Dourados, MS: Ed. Universidade Federal da Grande Dourados, 2019.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. (WHO). COVID-19. Disponível em: https://www.who.int/covid-19. Acesso em: 30 set. 2022.

Published

2024-04-15

How to Cite

Abreu, F. S. de, & Chaves, E. (2024). Leisure, Gender and Pandemic: Perceptions and Practices of Physical Education Teachers in Sete Lagoas Minas Gerais. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 27(1), 83–118. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2024.52157

Issue

Section

Artigos Originais