Archive and Memory: Movements of Samuel Rawet’s Writing Based on the Transcription of the Poem “The Sluice”, by PaulCelan
DOI:
https://doi.org/10.17851/1982-3053.13.24.2-17Keywords:
Samuel Rawet, Archive, Paul CelanAbstract
This article investigates possible demonstrations of a modus operandi in Samuel Rawet writing based on the analysis of the relation between Rawet’s notes and the composition of his literary text. The study presents, at first hand, a selection of items from Rawet’s archive, recently donated to the Archive Museum of Brazilian Literature, Casa de Rui Barbosa Foundation, located in Rio de Janeiro. Our purpose is to reflect upon and to consider some of the author ́s writing strategies and literary activities. The transcription of Paul Celan's poem The Sluice, handwritten by Rawet on a loose piece of paper, and its possible connection to the production of Kaddish: Prayer for the Living of the Olympics in Munich, as well as the notes left by him in a notebook reporting his perception on memory, comprise the corpus of this investigation.
Downloads
References
BARTHES, Roland. O rumor da língua. Trad. Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BINES, Rosana K. Entre o cheder e a rua: figurações do judaico e do brasileiro na prosa de Samuel Rawet. In: LEWIN, Helena (Coord.). Identidade e cidadania: como se expressa o judaísmo brasileiro. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2009. p. 219-224.
HAY, Louis. A montante da escrita. In: ______. Devagar obras. Trad. Júlio Castanon Guimarães. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1999.
RAWET, Samuel. In: ______. Samuel Rawet: fortuna crítica em jornais e revistas. Francisco Venceslau dos Santos (Org.). Rio de Janeiro: Editora Caetés, 2008.
VASCONCELOS, Eliane; SANTOS, Marcelo (Org.). Arquivo, manuscrito e pesquisa. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 2014.
WALDMAN, Berta. Linhas de força: escritos sobre Literatura Hebraica. São Paulo: Humanitas, 2004.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.