The novel Ver: Amor and the trauma's lists

Authors

  • Breno Fonseca Rodrigues Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.17851/1982-3053.9.16.39-46

Keywords:

Literature, Shoah, Memory

Abstract

The current article is an analysis of the novel Ver: Amo rby David Grossman, trying to highlight some references to encyclopedias, lists, collections and entries; mentioning the catastrophe that happened in the Second World War. It is said that Ver: Amor is an encyclopedic novel and the reflection made by the author refers to the experiences of reality. There is a tentative of explaining what was Shoah by its writing. Thus, the essay seeks for interpreting this tentative and what it is supposed to represent based on a variety of theories. Considering this novel, it is intended to research the clues that were given by the author trying to review and reflect about the World before, during, and mainly after the horrible scenery left by the Shoah

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Breno Fonseca Rodrigues, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

graduando em Letras pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG) e pesquisador do Núcleo de Estudos Judaicos da Universidade Federal de Minas Gerais (NEJ/UFMG).

References

BELLEI, Sérgio Luiz Prado. Hipertexto e literatura. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012. p. 75-93.

CALVINO, Italo. Seis propostas para o próximo milênio. Trad. Ivo Barroso. Companhia das Letras, 1990.

CARVALHO, Isaías Jr. Mito, razão e encantamento na obra de Bruno Schulz. In: LEWIN, Helena (Coord.). Judaísmo e globalização: espaços e temporalidades. Rio de Janeiro: 7Letras, 2010. p. 211-218.

GAGNEBIN, Janne Marie. O rastro e a cicatriz: metáforas da memória. ProPosições / Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação: Campinas, v. 13, n. 3, p. 125-133, set./dez. 2002.

GROSSMAN, David. Ver: Amor. Trad. Nancy Rozenchan. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

MACIEL, Maria Esther. Do inclassificável e das classificações. In: ______. As ironias da ordem: coleções, inventários e enciclopédias ficcionais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009. p. 14-30.

NASCIMENTO, Lyslei. Museu e Shoá: dever e memória. In: NASCIMENTO, Lyslei e JEHA, Julio (Org.). Estudos judaicos: Shoá, o mal e o crime. São Paulo: Humanitas, 2012. p. 165-190.

NASCIMENTO, Lyslei. Ver: Shoá – o romance e a enciclopédia em David Grossman. In: LEWIN, Helena (Coord.). Judaísmo e globalização: espaços e temporalidades. Rio de Janeiro: 7Letras, 2010. p. 205-210.

NICHANIA, Marc. A morte da testemunha. Para uma poética do “resto”. In: GINZBURG, Jaime, HARDMAN, Francisco Foot, SELIGMANN-SILVA, Márcio (Org.). Escritas da violência. Rio de Janeiro. 7 Letras, 2012. p. 13-49.

ROZENCHAN, Nancy. A Shoá na literatura israelense: Romance de família, de Edna Mazya. In: NASCIMENTO, Lyslei e JEHA, Julio (Org.). Estudos judaicos: Shoá, o mal e o crime. São Paulo: Humanitas, 2012. p. 196-205.

SELIGMAN-SILVA, Márcio. Política memória e testemunho: gênero, violência e os limites da representação. In: OLINTO, Heidrun Krieger e SCHOLLHAMMER, Karl Erik (Org.). Literatura e crítica. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009. p. 85-123.

WALDMAN, Berta. A memória vicária em Ver: Amor, de David Grossman. In: WALDMAN, Berta, KIRSCHBAUM, Saul (Org.). Ensaios sobre a literatura israelense contemporânea. São Paulo: Humanitas, 2011. p. 187-202.

Published

2015-05-30

How to Cite

Rodrigues, B. F. (2015). The novel Ver: Amor and the trauma’s lists. Arquivo Maaravi: Revista Digital De Estudos Judaicos Da UFMG, 9(16), 39–46. https://doi.org/10.17851/1982-3053.9.16.39-46