The Shoah in a fictional novel calls into question some of the boundaries between the literary and the fictional. This article analyzes the novel Tudo se ilumina, by Jonathan Safran Foer, 2005, checking the use of narrative features, such as list and the
DOI:
https://doi.org/10.17851/1982-3053.9.16.140-149Keywords:
Otherness, Shoah, David GrossmanAbstract
David Grossman, from the lists and enumerations, especially of names to symbolize the contact with the “other”, let glimpse in Ver: Amor, an attempt to contact with otherness. Although not deconstruct the concept of identity, the writer puts in jeopardy the process of designing a full identity, assigning it a principle that, before being social and historical is, primarily, discursive and fragmentary.
Downloads
References
BAHKTIN, Mikhail. Questões de literatura e estética: a teoria do romance. São Paulo: Unesp e HUCITEC, 1998.
ECO, Umberto. Minhas listas. In: ______. Confissões de um jovem romancista. Trad. Marcelo Pen. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
GROSSMAN, David. Ver: Amor. Trad. Nancy Rosenchan. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
MORIN, Edgar. O homem e a morte. Mira-Sintra: Europa-América, 1988.
ROVIGHI, Sofia Vanni. Enciclopédia, D’Alembert, Diderot. In: ______. História da filosofia moderna: da revolução científica a Hegel. Trad. Marcos Bagno e Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Loyola, 1999.
SELIGMANN-SILVA. Márcio. História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas: Editora Unicamp, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.