Storm in a Sea of Graves: Aesthetics, Memory and Storytelling at the Memorial tothe Murdered Jews of Europe
DOI:
https://doi.org/10.17851/1982-3053.11.21.54-69Keywords:
Memory, Storytelling, AuschwitzAbstract
This paper aims to meditate on ethical-aesthetical aspects of the “Memorial to the Murdered Jews of Europe”, in Berlin, based on a multidisciplinary approach, in which particular discussions of the fields of arts, literature and history interact. Formal specificities of the memorial are therefore put in relation: from its concrete presence as a monument, to the long debate on the very possibility of a memory of Auschwitz in which the ethical commitments to remember a past of death and the call to transform life in the present meet. The paper goes on investigating forms of storytelling that take place precisely where “presence” and “image” meet – beetween image and memory –instead of opposing the monument’s materiality to its graveyard metaphor. Finally, as acritical key, the text explores the particular figure of a storyteller who, in the face of the “Memorial to the Murdered Jews of Europe”, is able to collect the traces of a past which contains within itself its future in the evanescent instant of a bump between life and history.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Dialética negativa. Trad. José Maria Ripalda. Madrid: Taurus, 1975.
ADORNO, Theodor W. Crítica cultural e sociedade. Trad. Augustin Wernet e Jorge Mattos Brito de Almeida. São Paulo: Ática, 1998.
BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas, v. 1. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Vários tradutores. Belo Horizonte; São Paulo: Editora UFMG; Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2006.
BORGES, Jorge Luis. Remordimiento por cualquier muerte. In: ______. Páginas escogidas. Fondo Editorial Casa de las Américas: La Habana, 2006.
DANZIGER, Leila. Notas sobre um ‘terreno baldio’. Concinnitas, Revista do Instituto de Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, n. 5, p. 76-94, jan. 2004.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1998.
GAGNEBIN, Jean Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.
HUG, Alfons; HOFFMANN, Heiko; PREUSS, Sebastian. Zeitgeist: arte da nova Berlim. Trad. Jutta Gruetzmacher. Belo Horizonte; Rio de Janeiro: 19 Design, 2015.
LEVI, Primo. É isto um homem. Trad. Luigi del Re. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.
LISSOVSKY, Mauricio. Pausas do destino. Rio de Janeiro: Mauad, 2014.
VERNANT, J. P. L’individu, la mort, l’amour. Paris: Gallimar, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.