The Portrait Tradition: Annie Leibovitz
DOI:
https://doi.org/10.17851/1982-3053.12.22.2-24Keywords:
Photography, Leibovitz, PicturesAbstract
This article deals with the main works of Annie Leibovitz, a contemporary photographer of Jewish origin, famous for the aesthetic and rhetorical quality of her portraits. Although it is not adequately valued by much of the specialized critic, due to its link with the market, its images, as will be seen in this text, are complex and of great importance for the history of photography. In this reflection on her work was used a methodology of analysis of semiotic basis, combined with the concepts developed by Aby Warburg on the survival of the images.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Ninfas. Trad. Renato Ambrósio. São Paulo: Hedra, 2012.
BURKE, Peter. Testemunha ocular: história e imagem. Trad. Vera Maria dos Santos. Bauru: EDUSC, 2004.
GINSBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Trad. Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
HARRIS, Nathaniel. Vida e obra de Gustav Klimt. Trad. Bazán Tecnologia e Linguística. Rio de Janeiro: Ediouro,1996.
MOLINO, Denis Bruza. O retrato da pompa. In: COELHO, Teixeira (Org). Olhar e ser visto. São Paulo: Comunique, 2008. p. 20-59.
ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. Trad. Constancia Egrejas. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009.
SAMAIN, Etienne. As imagens não são bolas de sinuca. In: SAMAIN, Etienne (Org.). Como pensam as imagens. Campinas: Editora da Unicamp, 2012. p. 21-36.
SHARON, Delano. Annie Leibovitz at Work. Nova York: Random House, 2008.
SANTAELLA, Lucia. Corpo e comunicação: sintoma da cultura. São Paulo: Paulus, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.