Considerations on the Speech "The meridian" (Der Meridian), by Paul Celan

Authors

  • Jorge Benedito de Freitas Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.17851/1982-3053.13.24.74-88

Keywords:

Meridian, Paul Celan, Counter-word

Abstract

This article deals with some aspects of the speech "The Meridian" (Der Meridian), of the Romanian poet Paul Celan, trying to emphasize, mainly, three central aspects of speech, namely: the debate on the situation of the poetry after Auschwitz; the presence and encounter of the poetic with the 'other', and finally the date (the Schibboleth) that (de)marks the poet in dealing with barbarism and, consequently, with poetry. The hypothesis is that "The meridian" not only constitutes the centerpiece of a supposed celanian poetic, but also highlights the composition of the counter-word (Gegenwort) as a poetic language that confronts the reality fractured by the negativity of the massacre committed at Auschwitz.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Benedito de Freitas, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Letras: Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais.

References

ADORNO, Theodor W. Teoria Estética. Trad. Arthur Morão. Lisboa: Edições 70, 1982.

ADORNO, Theodor W. Prismas: crítica cultural e sociedade. Trad. Augustin Wernet e Jorge Mattos Brito de Almeida. São Paulo: Ática, 1998.

ADORNO, Theodor W. Notas de literatura. Trad. Celeste Aída Galeão. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1991.

ADORNO, Theodor W. Dialética Negativa. Trad. M.A. Casanova. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

BENJAMIN, Walter. Origem do Drama Trágico Alemão. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Trad. Irene Aron e Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Ed. UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009.

BENJAMIN, Walter. O Anjo da História. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

BUBER, Martin. Eu e Tu. Trad. Newton Aquiles von Zuben. São Paulo: Centauro, 2003.

CELAN, Paul. Sete rosas mais tarde: antologia poética. Trad. João Barrento e Y. K. Centeno. Lisboa: Cotovia, 1993;

CELAN, Paul. A arte poética: O meridiano e outros textos. Trad. João Barrento e Vanessa Milheiro. Lisboa: Cotovia, 1996.

CHIARELLO, Maurício. A filosofia, a arte e o inominável: três estudos sobre a dor da finitude na obra tardia de Theodor W. Adorno, tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, 2002. Orientador: Prof. Dr. Marcos Lutz Müller.

COLIN, Amy D. Paul Celan’s Poetics of Destruction. In: COLIN, Amy D. (Ed.) Argumentum e silentio. Internationales Paul Celan Symposium. Berlin: De Gruytier, 1987.

COSTA LIMA, Luís. A ficção e o poema – Antônio Machado, W.H. Auden, P. Celan, Sebastião Uchoa Leite. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

DERRIDA, Jacques. Schibbolet pour Paul Celan. Paris: Galilée, 1986.

FELSTINER, Jonh. Paul Celan. Poet, Survivor, Jew. New Haven-Londow: Yale University Press, 1995.

GAGNEBIN, Jeanne-Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.

IBALBURCÍA, Ricardo. Simiente de lobo: Celan, Adorno y la poesía después de Auschwitz. In: Revista Transformação, São Paulo: 1998/1999: 131-150. 2018.

Published

2019-05-29

How to Cite

Freitas, J. B. de. (2019). Considerations on the Speech "The meridian" (Der Meridian), by Paul Celan. Arquivo Maaravi: Revista Digital De Estudos Judaicos Da UFMG, 13(24), 74–88. https://doi.org/10.17851/1982-3053.13.24.74-88