Childhood, Experience and Remembrance: Encounters with Yiddish Music
encontros com a música Yiddish
DOI:
https://doi.org/10.35699/1982-3053.2020.21705Keywords:
Yiddish, Yiddish Music, ChildhoodAbstract
This text results from a research on Yiddish language and music developed in Brazil. Its context is the recent revival of the Yiddish language in several countries, by young people both Jews and non-Jews. The first item summarizes the theoretical and methodological framework of the research based on language studies, critical theory of culture and philosophy of dialogue. It analyzes the concepts of language, childhood and remembrance, based on Walter Benjamin, Mikhail Bakhtin and Martin Buber. The second item deals with Yiddish and Yiddish music. Recognized as a language in 1750, the dense Yiddish literature crosses cultures and reaches in music: many songs are poems. And the lyrics documents the history of Jewish communities, from the nineteenth century to the present days. The third item talks about children and memories and analyzes lyrics and melody of four songs where emerge childhood memories and childhood conceptions; plays and humor; fear and hope. And resistance.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Trad. Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 1999.
BELK, Samuel. A memória e a história do ‘Shteitl’ na canção popular judaica. Mestrado Língua Hebraica, Literatura e Cultura Judaica. USP, 2003.
BENJAMIN, Walter. Documentos de cultura, documentos de barbárie: escritos escolhidos. Trad. Celeste H. M. Ribeiro de Sousa et al. São Paulo: Cultrix/Edusp, 1986.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I. Magia e técnica. Arte e política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987a.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas II. Rua de Mão Única. Trad. Rubens Torres Filho e José Carlos Martins Barbosa. São Paulo: Brasiliense, 1987b.
BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. Trad. Marcus Vinícius Mazzari. São Paulo: Summus, 1984
BINES, Rosana Kohl. Assombrações da infância com Boltanski e Benjamin. Alea: Estudos Neolatinos (On-line), v. 17, p. 227-245, 2015.
BUBER, Martin. El caminho del ser humano y otros escritos. Trad. Carlos Díaz. Salamanca: Kadmos, 2004.
BUBER, Martin. Do diálogo e do dialógico. Trad. Marta Ekstein de Souza Queiroz e Regina Weinberg. Campinas: Perspectiva, 2009.
BUBER, Martin. Sobre comunidade. Trad. Newton Aquiles von Zuben. Campinas: Perspectiva, 2012.
GOUSSINSKY, Sonia. Era uma vez uma voz: o cantar ídiche, suas memórias e registros no Brasil. Tese de Doutorado USP/ Pós-Graduação em Estudos Judaicos e Árabes, 2012.
GUINSBURG, Jacob. Aventuras de uma língua errante. Campinas: Perspectiva, 1996.
HARSHAV, Benjamin. O significado do Ídiche. Trad. Jacó Guinsburg. Campinas: Perspectiva, 1994.
HESKES, Irene. Passport to Jewish Music: Its History, Traditions and Culture. Paperback, 2002.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. Trad. João Paulo Monteiro. São Paulo: Perspectiva, 1980.
KRAMER, Sonia ; SILVEIRA, Aline ; RIAN, B. (Org.). Viver com Yiddish: Likhtik (iluminado). Rio de Janeiro, 2018.
MLOTEK, Joseph; MLOTEK, G. Eleanor. Pearls of the Yddish Song. Miami: Workers Circle, 1988.
MLOTEK, Eleanor; MLOTEK, Joseph. Songs of Generations. New Pearls of Yddish Songs. New York: The Workmen’s Circle, [s.d.].
MLOTEK, Eleanor. Mir Trogn a Gezang: Favorite Yddish Songs. New York: Workmen’s Circle, 2000.
RUBIN, Ruth. Voices of a people: The Story of Yiddish Folksong. New York: Mcgraw-Hill Book Company, 1973.
SCHUBACK, Marcia Sá. A língua do começo. In: ______. Ensaios de longe. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2011.
STROM, Yale. The Essential Klezmer. Chapel Hill: Algonquin Books, 2000.
STROM, Yale. The Book of Klezmer: The History, The Music, The Folklore. Chicago: Chicago Review Press, 2011.
YIVO INSTITUTE FOR JEWISH RESEARCH. Basic Facts about Yiddish. New York, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.