Language Games/Games for Money in Three Songs by Max Perlman
DOI:
https://doi.org/10.35699/1982-3053.2020.21724Keywords:
Yiddish, Songs, Max PerlmanAbstract
This article analyzes the mix of Yiddish, castídish, Buenos Aires standard Spanish, and lunfardo present in three songs by the comedian singer-songwriter Max Perlman (1909-1985). His repertoire has achieved popularity within the framework of the Argentine Yiddish theatre during the first half of the 20th century.
Downloads
References
FEIERSTEIN, R. Historia de los judíos argentinos. Buenos Aires: Planeta, 1993.
HYMES, D. Modelos de interación entre el lenguaje y la vida social, en COURTIS, C.; MESSINEO, C.; OXMAN, C.; SKURA, Susana (Comp.). Etnografia del habla. Textos fundamentales. Buenos Aires: Opfyl, 2000.
JACOBS, N. Yiddish. A Linguistic Introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
KATZ, D. Zur Dialektologie des Jiddischen, en WERNER BESCH et al (Ed). Dialetologie: Ein Handbuch zur deutschen und allgemeinen Dialekforschung (1018-1041). Berlin: Gruyter, 1983.
PASTORIZA, E. (Dir.). Un mar de memoria. Historias e imágenes de Mar del Plata. Buenos Aires: Edhasa, 2009.
SKURA, Susana; GLOCER, S. From Shiln to Shpiln in Max Perlman’s Songs: Linguistic and Socio-cultural Change Among Ashkenazi Jews in Argentina. Journal of Jewish Languages, Issue 2. v. 4 (2016), p. 231-251.
SKURA, Susana; GLOCER, S. Teatro ídish argentino (1930-1950). Argentiner ídish teater. Buenos Aires. Secretaría de Publicaciones de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, 2016.
WEINSTEIN, A.; NASATSKY, M. Gover de.; NASATSKY, R. Trayectorias musicales judeo argentinas. Buenos Aires: Milá, 1998.
WEINSTEIN, A.; TOKER, E. La letra ídish en tierra argentina. Bio-bibliografia de sus autores literarios. Buenos Aires: Milá, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.