Hitler’s Bathroom

Notes on Photography, Architecture and Violence

Authors

  • André Vaillant Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.35699/1982-3053.2020.26476

Keywords:

Space, Testimony, Representation

Abstract

This article consists in an analysis of how the conflict between culture and barbarism in the great episodes of violence in recente history was able to influence the representation standards and photographic language. Two different pieces are taken as case study: Lee Miller’s portrait in Hitler’s bathtub and the view of Balaklava photographed by Roger Fenton.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Vaillant, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Arquiteto pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais e escritor.

References

ADORNO, Theodor. Teoria estética. Lisboa: Martins Fontes, 1988.

BARTHES, Roland. A câmara clara: notas sobre a fotografia. Trad. Júlio Castañon. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011. 3.ed.

BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. Estética e sociologia da arte. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017. p. 49-78.

BORGES, M. E. L. História e fotografia. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

BRITO, Matheus de. Hans Ulrich Gumbrecht: Atmosfera, ambiência, Stimmung: sobre um potencial oculto da literatura. Estudos de literatura brasileira contemporânea - UNB, n. 45, p. 485-490, jan.-jun. 2015.

CELAN, Paul. Obras completas. Madrid: Editora Trotta, 2002.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Trad. Marina Appenzeller. Campinas: Papirus, 1993.

FABRIS, Annatereza (Org.). Fotografia: usos e funções no século XIX. São Paulo: EdUSP, 2008.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.

FONTCUBERTA, J. O beijo de Judas: fotografia e verdade. Trad. Maria Alzira Brum Lemos. Barcelona: Gustavo Gili, 2010.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Atmosphere, mood, Stimmung: on a hidden potential of literature. Stanford: Stanford University Press, 2012.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Trad. Ana Isabel Soares. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC-Rio, 2010.

HEIDEGGER, Martin. A origem da obra de arte. São Paulo: Edições 70, 2010.

KRACAUER, Siegfried. A fotografia. In: ______. O ornamento da massa: ensaios. Trad. Carlos Machado e Marlene Holzhausen. São Paulo: Cosac Naify, 2009. p. 63-80.

MAILÄNDER, E. In der Höhle des Löwen: Lee Millers Berichterstattung aus München. In: MOSER, W., SCHRÖDER, K. A. (Org.). Lee Miller. Viena: Hatje Cantz: Museu Albertina, 2015. p. 104-123.

MARQUES, A. M. As casas pertencem aos vizinhos. In: ______. O livro das semelhanças. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MEDEIROS, Margarida. Fotografia e verdade: uma história de fantasmas. Lisboa: Assírio & Alvim, 2010.

MOSER, W., SCHRÖDER, K. A. (Org.). Lee Miller. Viena: Hatje Cantz: Museu Albertina, 2015.

PEREIRA, P. A. A. Traduzir o silêncio: história, ética e estética na obra de Paul Celan. Fragmentos – UFSC, n. 39, jul./dez. 2010, p. 95-104.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

Published

2020-11-30

How to Cite

Vaillant, A. . (2020). Hitler’s Bathroom: Notes on Photography, Architecture and Violence. Arquivo Maaravi: Revista Digital De Estudos Judaicos Da UFMG, 14(27), 96–112. https://doi.org/10.35699/1982-3053.2020.26476