All Ships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1982-3053.2021.36582

Keywords:

Leila Danziger, Lasar Segall, Ships

Abstract

Leila Danziger, with her works on the Navio de emigrantes in the exhibition Navio de Emigrantes, reuses remains, inscriptions, narrating from the rubble of 20th century catastrophes. Paradoxically, as in the works of Lasar Segall, the artist honored by the artist in this exhibition, we see an uneasy calm emanating after the catastrophe. From this perspective, this article reflects on migrations and their relationship with memory and trauma based on the art of Segall and Danziger.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márcio Seligmann-Silva, Universidade Estadual de Campinas

Professor Titular na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e pesquisador do CNPq.

References

DERRIDA, Jacques. Schibboleth pour Paul Celan. Paris: Galilée, 1986.

FLUSSER, Vilém. Bodenlos. Uma autobiografia filosófica. São Paulo: Annablume, 2007.

FLUSSER, Vilém. Von der Freiheit des Migranten. Einsprüche gegen den Nationalismus. Bensheim: Bollmann, 1994.

GADAMER, Hans Georg. Quem sou eu, quem és tu? Comentários sobre o ciclo de poemas Hausto-Cristal de Paul Celan. Tradução e apresentação de Raquel Abi-Sâmara. Rio de Janeiro: EdUerj, 2005.

KAFKA, Franz. Sonhos. Tradução de Ricardo Ferreira. São Paulo: Iluminuras, 2003.

ROSENFELD, Anatol. Entre dois mundos. Seleção e notas Anatol Rosenfeld, Jacó Guinsburg, Ruth Simis e Geraldo Gerson de Souza. São Paulo: Perspectiva, 1967.

WERNER, Uta. Das Grab im Text. Paul Celans Lyrik im Imaginationsraum der Geologie. In: BERG, Nicolas (Org.) Shoah – Formen der Erinnerung, München, Fink, 1996.

Published

2021-10-18

How to Cite

Seligmann-Silva, M. . (2021). All Ships. Arquivo Maaravi: Revista Digital De Estudos Judaicos Da UFMG, 15(28), 77–83. https://doi.org/10.35699/1982-3053.2021.36582