Halikha LeKeisarya, poem by Hannah Senesh

biographical data, historical context, analysis and presentation of an unpublished musical work composed about the poem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1982-3053.2023.47667

Keywords:

Halikha LeKeisarya, Hannah Senesh, Score editing

Abstract

This study deals with the poem הליכה לקיסריה - Halikha LeKeisarya (Walk to Caesarea) by Hannah Senesh (1921-1944), a Jewish poetess born in Hungary, whose life was ended in 1944, aged 23, by firing squad, during World War II. Her work, after the end of that war, received the attention of specialized critics, who revealed her diaries, poems and letters to the world. Due to the expressiveness of the poetic text of A Walk to Caesarea, a song was conceived based on the jewish scale, historically used by the Jews in prayers set to music, especially for the presentation of this article. As a methodology, the authors used information about the poetess available in books and internet sites, especially the publication in Portuguese of the book Hannah Senesh – diários, poesias e cartas (2011), organized by Frida Milgrom (1959), as well as the Grove Dictionary of Music (1994), the book Expressão e Comunicação na Linguagem da Música (1989) by Sergio Magnani (1914-2001) and the work by Bohumil Med (1939), Teoria da Música (1996). Thus, data on Hanna Senesh, on the Art song as a historical factor in the social development of the context in which this genre is composed, on the creation and structural organization of a Brazilian Art song conceived for the realization of this study constitute the corpus of this article. The text is completed by the presentation of the score of the referred Art song, conceived from the Jewish scale, together with its performance, whose access is possible through QR Code. The main objective of this study is to value the name and work of Hannah Senesh, who continues to inspire, even after her death, respect for her work, including the creation of musical works based on her poetry, thus confirming the importance of his literary production as an emotional vehicle for generations after the time in which she lived.

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Author Biographies

Mauro Chantal, Universidade Federal de Minas Gerais

O compositor Mauro Chantal é Doutor em Música pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP, onde desenvolveu pesquisa sobre a vida e a obra de Arthur Ibêre de Lemos, tendo sido orientado pela Profa. Dra. Adriana Giarola Kayama. Atua como docente na Escola de Música da UFMG nas áreas de canto e técnica vocal, nos cursos de Graduação e Pós-Graduação, além de integrar o projeto de pesquisa Resgate da Canção Brasileira (UFMG). Em 2023 criou a Revista de Música Vocal Erudita Brasileira, periódico dedicado a estudos sobre a canção de câmara, a ópera e obras corais nacionais.

Melina de Lima Peixoto, Universidade Federal de Minas Gerais

Melina Peixoto é Doutora em Performance Musical (UFMG) e tem se destacado em produções sinfônicas e operísticas como Requiem e Die Zauberflöte de W. A. Mozart, e La Bohème de G. Puccini, A Menina das Nuvens de H. Villa-Lobos, Fantasia Coral de L. van Beethoven, Carmina Burana de Carl Orff e La Serva Padrona de G. Pergolesi. Participou das estreias mundias das ópera Viramundo, Viraflor de Antônio Celso Ribeiro e Isolda/Tristão de Clarice Assad, essa última no Theatro Municipal de São Paulo. Membro fundadora do Quarteto Vocal Puc Minas, é cantora efetiva do Coral Lírico de Minas Gerais, no Palácio das Artes.

Vitor Dutra, Université de Montréal – UdeM Quebec, Canadá

Bacharel em M´´usica, com habilitação em Violino, pela UFMG. Mestre em Música, com habilitação em Violino, pela Université de Montréal – UdeM. Foi docente na Universidade do Estado de Minas Gerais. Integra, atualmente, a Orquestra Sinfônica de Minas Gerais, a Orquestra do SESIMINAS e leciona violino no Centro de Formação Artística e Tecnológica - Cefart, do Palácio das Artes. É doutorando no PPG MUS da UFMG, sob orientação do professor Mauro Chantal.

 

References

DICIONÁRIO Grove de música. Edição concisa/editado por Stanley Sadie. Tradução de Eduardo F. Alves. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

MENDELS, Doron. On Memory: An Interdisciplinary Approach. Germany: Peter Lang, 2007. Disponível em: https://books.google.com.br/books/about/Memory.html?id=7Ip9AAAAMAAJ&redir_esc=y. Acesso em: 10 jul. 2023.

MED, Bohumil. Teoria da Música. 5ª Ed. Brasília: MusiMed Editora, 2017.

MAGNANI, Sergio. Expressão e comunicação na linguagem da música. 2ªedição revisada. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.

MILGROM, Frida. Hannah Senesh – Diários, poesias, cartas. São Paulo: Tordesilhas, 2011.

MONMANY, Mercedes. Ya sabes que volveré: Tres grandes escritoras asesinadas en Auschwitz: Irène Némirovsky, Gertrud Kolmar y Etty Hillesum. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2017.

Sites de internet

https://www.biography.com/writer/emma-lazarus. Acesso em: 10 jul. 2023.

https://www.artchive.com/artwork/the-violinist-1911-14-by-marc-chagall/. Acesso em: 9 jun. 2023.

https://www.wikiart.org/en/marc-chagall/the-blue-fiddler-1947. Acesso em: 9 jun. 2023.

Partituras

CHANTAL, Mauro. HALIKHA LEKEISARYA. Canto, violino e piano. 1 partitura.

Vídeo

CHANTAL, Mauro. HALIKHA LEKEISARYA. YouTube, 8, dez. 2023.

Published

2024-06-14

How to Cite

Chantal, M., Peixoto, M. de L., & Dutra, V. (2024). Halikha LeKeisarya, poem by Hannah Senesh: biographical data, historical context, analysis and presentation of an unpublished musical work composed about the poem. Arquivo Maaravi: Revista Digital De Estudos Judaicos Da UFMG, 18(34), 237–252. https://doi.org/10.35699/1982-3053.2023.47667