Contribution from Information Science to improve the quality of scientific production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-6658.2021.37221

Keywords:

Scientific production, Scientific knowledge, Scientific communication, Researcher

Abstract

This article intends to reflect on the role of Information Science in improving the quality of scientific production in the context of researchers’ development in Brazil. To aim this point, a documental research was carried out, using the applicable current legislation and a bibliographic research related to the theme. As a result, we highlight that although scientific production has grown considerably in Brazil in recent years, there is still much to be improved. Difficulties such as the application of technical norms, scientific rigor, and the elaboration of references identified in the literature. Other relevant points are the need to approach scientific research with its application for problem-solving situations of real problems and the approximation of post-graduation to previous levels of education. It concluded that Information Science could offer contents and tools, from information sources to references, which can help in the formation of researchers and, consequently, improve the quality of scientific production.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSUNÇÃO, Y. B.; MATTOS, M. C. de. Construção e divulgação do conhecimento científico na educação básica: a formação de jovens pesquisadores. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, [S. l.], v. 9, n. 2, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19128. Acesso em: 12 maio 2020.

BORGES, G. S. B.; LIMA, G. Â. de. Revisão sistemática baseada em pesquisa Bibliográfica estruturada – PPBE: um Mapeamento sobre análise facetada aplicada à Arquitetura da informação. ATAS DO III CONGRESSO ISKO ESPANHA-PORTUGAL, [S. l.], n. Universidade de Coimbra. Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX-CEIS20, p. 791–802, 2017. Disponível em: https://purl.org/sci/atas/isko2017. Acesso em: 22 abr. 2021.

BORGES, M. N. A Importância das Fundações de Amparo à Pesquisa e das Secretarias de Ciência e Tecnologia na execução do Plano Nacional de Pós-Graduação. Plano Nacional de Pós-Graduação - PNPG, 2011-2020. Brasília, DF: Capes, 2010. v. 2, p. 313–334.

BORKO, H. CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO: O QUE É ISTO? American Documentation, [S. l.], , p. 6, 1968.

BRASIL. CONSTITUIÇÃO DA REPÚBLICA FEDERATIVA DO BRASIL DE 1988. 5 out. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 5 abr. 2020.

BRASIL. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 9.394/1996. Atualizada em abril de 2020. Accepted: 2020-06-03T18:01:39ZArtwork Medium: 59 p.ISBN: 9786556760223Interview Medium: 59 p.publisher: Brasília : Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/handle/id/572694. Acesso em: 15 abr. 2021.

BRASIL. LEI N° 13.005/2014 - Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. 13.005/2014. LEI N° 13.005/2014 - Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 25 nov. 2019.

BRASIL, Ministério da Educação. Plano Nacional de Pós-Graduação - PNPG, 2011-2020. Brasília, DF.: CAPES, 2010a. v. 1.

BRASIL, Ministério. da Educação. Plano Nacional de Pós-Graduação - PNPG, 2011-2020. Brasília, DF.: CAPES, 2010b. v. 2.

CAPES, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (Org.). Documento de Área. Área 31: Comunicação e Informação. [S. l.], 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/comunicacao-pdf. Acesso em: 7 abr. 2021.

CESAR, F. C. R. et al. ESTRESSORES DA PÓS-GRADUAÇÃO: REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA. Cogitare Enfermagem, [S. l.], v. 23, n. 4, 2018.

CORREIA, M. C. S. Levantamento das necessidades e requisitos bibliográficos dos pesquisadores da Faculdade de Ciência da Informação com vistas à adoção de um aplicativo para a automação de referências. 2010. Dissertação – Universidade de Brasília, Brasília, 2010.

CRESWELL, J. W. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. [S. l.: s. n.], 2013.

CUNHA, A. Á. L. Uso de bibliotecas digitais de periódicos: um estudo comparativo no Portal de Periódicos CAPES entre áreas do conhecimento. Perspectivas em Ciência da Informação, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 238–238, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362009000200017&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 26 jul. 2019.

DRESCH, A.; LACERDA, D. P.; ANTUNES JÚNIOR, J. A. V. Design Science Research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Porto Alegre: Bookman, 2015(Métodos de Pesquisa). . Acesso em: 20 mar. 2019.

FERNANDES, H. D. H.; VILAN FILHO, J. L. Fluxo da informação científica: uma revisão dos modelos propostos na literatura em Ciência da Informação. Em Questão, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 138–163, 26 mar. 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/103851. Acesso em: 12 abr. 2021.

FISCHER, T. Proposições sobre Educação Profissional em nível de Pós-Graduação para o PNPG 2011-2020. Plano Nacional de Pós-Graduação - PNPG, 2011-2020. Brasília, DF: Capes, 2010. v. 2, p. 259–276.

GAZZOLA, A. L. A.; BARBOSA, R. A Pós-Graduação Brasileira no Horizonte de 2020. Plano Nacional de Pós-Graduação - PNPG, 2011-2020. Brasília, DF: Capes, 2010. v. 2, p. 7–16.

GIBBONS, M. (Org.). The new production of knowledge: the dynamics of science and research in contemporary societies. London ; Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications, 1994.

IVEY, C.; CRUM, J. Choosing the right citation management tool: EndNote, Mendeley, RefWorks, or Zotero. Journal of the Medical Library Association, [S. l.], v. 106, n. 3, 2 jul. 2018. Disponível em: http://jmla.pitt.edu/ojs/jmla/article/view/468. Acesso em: 13 maio 2019.

KOLLER, S. H.; COUTO, M. C. P. de P.; HOHENDORFF, J. V. (Org.). Manual de Produção Científica. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.

KRATOCHVÍL, J. Comparison of the Accuracy of Bibliographical References Generated for Medical Citation Styles by EndNote, Mendeley, RefWorks and Zotero. The Journal of Academic Librarianship, [S. l.], v. 43, n. 1, p. 57–66, jan. 2017. Disponível em: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0099133316302294. Acesso em: 13 maio 2019.

KUHLTHAU, C. C. Como orientar a pesquisa escolar - Estratégias para o processo de aprendizagem. trad. Adriana Bogliolo Sirihal Duarte et al. Edição: 1. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

LE COADIC, Y. F. A Ciência da Informação. trad. Regina Maria Mariné da Cunha Fleisher. Brasília, DF: Briquet de Lemos Livros, 1996. v. 1, . . Acesso em: 30 abr. 2021.

LRI, LATACI RESEARCH INSTITUTE Wiki. 2017. Disponível em: https://lataci.org/wiki/index.php/P%C3%A1gina_principal. Acesso em: 27 abr. 2021.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2021.

MEC. Programas e Ações. 2020. Ministério da Educação. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/secretarias/secretaria-de-educacao-superior/programas-e-acoes-sesu. Acesso em: 18 abr. 2021.

OLIVEIRA, E. L.; SIQUEIRA, H. V. Avançar na pós-graduação e formar recursos humanos para o desenvolvimento do país. Plano Nacional de Pós-Graduação - PNPG, 2011-2020. Brasília, DF: Capes, 2010. v. 2, p. 29–33.

PINHEIRO, L. V. R.; FERREZ, H. D. Tesauro Brasileiro de Ciência da Informação. Rio de Janeiro, Brasília: Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict), 2014.

SILVA, A. K. A. da et al. A normalização como prática extensionista: experiências no projeto “Descomplica TCC: normas, estratégias e dicas para elaboração de trabalhos de conclusão de curso". P2P E INOVAÇÃO, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 70–87, 1 out. 2019. Disponível em: http://revista.ibict.br/p2p/article/view/4957. Acesso em: 19 abr. 2021.

STROTHMANN, M. Book Review: Zotero: A Guide for Librarians, Researchers and Educators, 2nd ed. Reference & User Services Quarterly, [S. l.], v. 57, n. 3, p. 222, 16 mar. 2018. Disponível em: https://journals.ala.org/index.php/rusq/article/view/6619. Acesso em: 13 maio 2019.

VASCONCELOS, F. C. W. (Org.). Produtos Técnicos como Instrumentos de Divulgação Científica. 1a Edição. Curitiba: Editora Appris, 2020. . Acesso em: 21 set. 2020.

WEITZEL, S. da R. O papel dos repositórios institucionais e temáticos na estrutura da produção científica. Em Questão, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 51–71, 10 dez. 2006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/19. Acesso em: 26 jul. 2019.

Published

2021-12-04

How to Cite

ASSUNÇÃO, Y. B.; MATTOS, M. C. de . Contribution from Information Science to improve the quality of scientific production . Múltiplos Olhares em Ciência da Informação , Belo Horizonte, n. Especial, 2021. DOI: 10.35699/2237-6658.2021.37221. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37221. Acesso em: 17 jul. 2024.