Self-determination in music media by digital technologies in high school
an action research in a state school of Mossoró/RN
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2022.19979Keywords:
Motivation, Theory of Self-Determination, Digital technologies, High school, Musical educationAbstract
This article aims to investigate the perception of high school students about the satisfaction of their basic psychological needs in music learning, mediated by digital technologies (Reeve 2006; Ryan and Deci 2017; Deci and Ryan 2000; (Deci and Flaste 1998). According to the Self-Determination Theory, motivation is influenced by intrapersonal and interpersonal factors, that is, internal and external factors that influence motivation. According to Ryan and Deci (2017; 2000), environments in which subjects have freedom in their choices (support for autonomy) and the activities are in accordance with their abilities (perception of competence), they provide a social bond (feeling of belonging). by André Morin (2004). The results indicated that the students' motivation in the arts/music classes was not intrinsically motivated, but extrinsically, in their more self-determined levels.
Downloads
References
Appel, Marli, Guilherme Welter Wendt and Irani Iracema de Lima Argimon. 2011. "A Teoria da Autodeterminação e as Influências Sócio-culturais Sobre a identidade". Psicologia Em Revista, 16(2), 351–369.
Aschidamini, Ione Maria, and Rosita Saupe. 2004. Grupo focal estratégia metodológica qualitativa: um ensaio teórico. Cogitare Enfermagem 9.1.
Barbier, Rene. 2007. A Pesquisa-ação. Brasília: Liber Livro.
Bauer, Martin W., and George Gaskell. 2017. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Editora Vozes Limitada.
Cernev, Francine Kemmer. 2015. "Aprendizagem musical colaborativa mediada pelas tecnologias digitais: motivação dos alunos e estratégias de aprendizagem". Tese de Doutorado. Programa de pós-graduação em música, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Deci, Edward L., and Richard Flaste. 1998. Por que fazemos o que fazemos: entendendo a automotivação. Negócio.
Deci, Edward L., and Richard M. Ryan. 2000. "The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior". Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.
Borges, Camila Dellatorre, and Manoel Antônio dos Santos. 2005. "Aplicações da técnica do grupo focal: fundamentos metodológicos, potencialidades e limites". Revista da SPAGESP, 6(1), 74-80.
Fagundes, Flávia Maiara Lima. 2015. "A motivação no teatro musical sob a perspectiva da teoria da autodeterminação". Dissertação de mestrado. Programa de pós-graduação em música, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.
Figueiredo, Edson. 2010. "A motivação de bacharelandos em violão: uma perspectiva da teoria da autodeterminação". Dissertação de mestrado. Programa de pós-graduação em música, Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Flick, Uwe. 2009. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed.
Gatti, Bernardete Angelina. 2005. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livros.
La Guardia, Jennifer G., and Heather Patrick. 2008. "Self-Determination Theory as a Fundamental Theory of Close Relationships". Canadian Psychology, 49(3), 201–209.
Moreira, Marco Antonio. 2011. Metodologia de pesquisa em ensino. São Paulo: Livraria da Física.
Morin, André. 2004. Pesquissa-ação integral e sistêmica: uma antropopedagogia renovada. Rio de Janeiro: DP&A.
Reeve, Johnmarshall. 2006. Motivação e Emoção. Rio de Janeiro: LTC.
Ribeiro, Giann. Mendes. 2013. "Autodeterminação para aprender nas aulas de violão a distância online: uma perspectiva contemporânea da motivação". Tese de doutorado. Programa de pós-graduação em Música, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Ryan, Richard M., and Edward L. Deci. 2017. Self-determination theory: Basic Psychological Needs in Motivation Development and Wellness. New York: Guilford Publishing .
Ryan, Richard M., and Edward L. Deci. 2000. "Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions". Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54–67.
Ryan, Richard M., and Edward L. Deci. 2000a. "Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions". Contemporary Educational Psychology, 25, 54–67.
Ryan, Richard M., and Edward L. Deci. 2000b. "Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being". American Psychologist, 55, 68–78.
Ryan, Richard M., and Edward L. Deci. 2000c. "The Darker and Brighter Sides of Human Existence: Basic Psychological Needs as a Unifying Concept". Psychological Inquiry, 11(4), 319–338.
Sheldon, Kennon M., Richard Ryan, and Harry T. 1996. "What makes for a good day?: Competence and autonomy in the day and in the person". Personality and Social Psychology Bulletin, 22(12), 1270–1279.
Silva, Silene Trópico. 2017. "Motivação para aprender música: um estudo com alunos do ensino médio". Dissertação de mestrado. Programa de pós-graduação e artes. Universidade Federal do Pará.
Thiollent, Michel. 2006. Pesquisa-ação e projeto cooperativo na perspectiva de Henri Desroce. São Carlos: EdUFSCar.
_____________. 2008. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Per Musi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.