The Gift in the music teachers' biography
A maussian analysis of teacher training in Portugal and Brazil
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2020.22038Keywords:
Teacher development in music, Experiential knowledge, GiftAbstract
This study sought to understand how the sociocultural and socioeconomic contexts influences/ interferes/modifies the teacher development process of the music teachers who participated in this research, in the light of the perspective of gift, by Marcel Mauss. Following a qualitative methodology, we opted for the narrative interview, a dynamic method that is based on the pedagogical practice of educators. As a result of this study, we have reached the conclusion that there are diverse dimensions of musical education where the interviewees defend a sensitive listening to their own path, conceiving a pedagogical path guided by alterity and gift.
Downloads
References
Brasil, Anderson. 2019. Música e periferia: o sonho e o real em um mundo negro chamado Bahia. Curitiba: APPRIS.
Abreu, Delmary Vasconcelos de. 2011. Compreender a profissionalização de professores de música: contribuições de abordagens biográficas. Opus 17, no. 2: 141-162.
Amado, João. 2013. Manual de investigação qualitativa em educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra.
Arendt, Hannah. 2011. “A crise na educação”. In Entre o passado e o futuro, Hannah Arendt, 221-247. São Paulo: Perspectiva.
Brandão, Carlos Rodrigues. 1983. Casa de escola: cultura camponesa e educação rural. Campinas: Papirus.
Benjamin, Walter. 1994. “O narrador”. In Os pensadores, org. Walter Benjamin, Max Horkheimer, Theodor Adorno e Jürgen Habermas, 63-82. São Paulo: Editor Victor Civita.
Biesta, Gert. 2017. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Tradução de Rosaura Eichenberg, 1 ed; 1 reimp. Belo Horizonte: Autênica Editora.
Bowman, Wayne. 2010. Action, criticism & theory for music education. Nova Iorque: Cambridge University Press.
Cavaco, Carmen. 2009. “Experiência e Formação experiencial: A especificidade dos adquiridos experienciais”. Educação Unisinos 13, no.3: 220-227.
Clandinin, Jean e Michael Connelly. 2000. Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass.
Clandinin, Jean e Michael Connelly. 1990. “Stories of experience and narrative inquiry”. Educational Research 19, no. 5: 2-14.
Delory-Momberger, Christine. 2008. Biografia e educação: Figuras do indivíduo-projeto. Natal: EDUFRN.
Durkheim, Émile e Marcel Mauss. (1901-1902) 2002. De quelques formes de classification - Contribution à l'étude des représentations collectives. Paris: Presses Universitaires de France.
Elliott, David. 1995. Music Matters: A new philosophy of music education. Oxford: Orford University Press.
Jorgensen, Estelle. 1997. In search of music education. Urbana: University of Illinois Press.
Jovchelovitch, Sandra e Martin Bauer. 2002. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático. Petrópolis: Vozes.
Josso, Marie-Christine. 2006. “As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras”. Educação e Pesquisa 32, no. 2: 373-383.
Mauss, Marcel. 1974. “Ensaio sobre a dádiva. Forma e razão da troca nas sociedades arcaicas”. In Sociologia e antropologia v. 2, Marcel Mauss, 183-314. São Paulo: Edusp.
Nóvoa, António. 1997. Os Professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote.
______. 1995. “Os Professores e as Histórias da sua Vida”. In Vidas de Professores, org. António Nóvoa, 11- 30. 2.ª ed. Porto: Porto Editora.
Passeggi, Maria da Conceição e Souza, Elizeu Clementino. Org. 2008. (Auto)biografia: Formação, territórios e saberes. Natal: EDUFRN.
Paz, Ana Luísa. 2018. Ser músico em Portugal: Trajetórias do aprender a ser génio, finais do século XIX- inícios do século XX. Porto: SPCE/De Facto.
Portelli, Alessandro. 2004. “O momento da minha vida. As funções do tempo na História Oral”. In Muitas memórias, outras histórias, org. Déa Ribeiro Fenelon et al., 296-313. São Paulo: Olho d’Água.
Simmel, Georg. 2009. Psicologia do dinheiro e outros ensaios. Lisboa: Texto & Grafia.
Swanwick, Keith. 2003. Ensinando música musicalmente. São Paulo: Moderna.
Tardif, Maurice. 2012. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes.
Tardif, Maurice e Claude Lessard. 2009. O trabalho docente: Elementos para uma teoria da docência como profissão de interação humana. Tradução de João Batista Kreuch. 3.ª ed. Petrópolis: Vozes.
Vargas, António Pinho. 2011. Música e poder: Para uma sociologia da ausência da música portuguesa no contexto europeu. Coimbra: Almedina.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Per Musi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.